هر آنچه باید درباره جک هیدرولیکی آسانسور بدانید

جک هیدرولیک

جک هیدرولیک یکی از بخش‌ های اصلی آسانسور و بالابرهای هیدرولیک است. به کمک این وسیله کابین آسانسور و یا کابین بالابر جا به جا می‌ شود. در این مقاله از آسیا هیدرولیک قصد داریم به معرفی جک هیدرولیکی آسانسور و انواع آن بپردازیم.

آسانسور هیدرولیکی

آسانسورهای هیدرولیکی به کمک نیروی فشار روغن کار می‌ کنند. به دلیل اشغال فضای کمتر و نیاز نداشتن به موتورخانه در بالا، امروزه از این آسانسورهای هیدرولیکی استفاده می‌ شود. از ویژگی‌ های آسانسورهای هیدرولیکی جا به جایی بار در وزن‌ های بالا و وارد نکردن نیروی عمودی بر روی اسکلت ساختمان است. در آسانسورهای هیدرولیک از جک و پاوریونیت به عنوان عامل تامین کننده نیروی محرکه استفاده می‌ شود. در این آسانسورها با تحت فشار قرار دادن روغن، نیروی لازم برای جا به جایی به وجود می آید و این نیرو به جک هیدرولیکی برای حرکت آسانسور منتقل می‌ شود. جک هیدرولیک یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های هر آسانسور هیدرولیکی است که بدون وجود آن آسانسور قابلیت حرکت را نخواهد داشت.

جک هیدرولیکی آسانسور چیست؟

جک هیدرولیکی وسیله‌ ای است که در آن فشاری به یک استوانه آب‌ بند توسط روغن وارد می‌ شود و این فشار نیرو را به وجود می‌ آورد. این روغن با فشار آوردن به پیستون داخل استوانه بزرگ موجب جا به جایی اجسام روی استوانه می‌ شود. به طور کل می‌ توان گفت جک هیدرولیکی نیروی هیدرولیک یا سیال روغن را به نیروی مکانیکی تبدیل می‌ کند. جک آسانسور در ابتدای ساخت آسانسور در چاهک آسانسور قرار می‌ گیرد. به دلیل مکانی که این جک در آن قرار می‌ گیرد، دسترسی به آن پس از نصب آسانسور سخت بوده و در صورت خراب شدن تعویض آن کار دشواری خواهد بود. در نتیجه بهتر است از ابتدای ساخت آسانسور از جک هیدرولیکی با کیفیتی استفاده نمایید.
جک هیدرولیکی آسانسور از دو جز سیلندر و پیستون تشکیل شده است. سیلندر در این وسیله باکس و یا محفظه‌ ای است که درون آن صاف و صیقلی بوده تا پیستون مورد نظر به راحتی بتواند در طول آن حرکت کند و بیرون آن به قدری مقاوم است که در برابر فشار و خوردگی و رطوبت سالم باقی می‌ ماند. پیستون استوانه‌ ای است که درون سیلندر حرکت کرده و به کمک کم و زیاد شدن فشار روغن حرکت می‌ کند. بر روی پیستون‌ ها دو نوع بار استاتیکی و دینامیکی اعمال می‌ شود، به همین دلیل جنس این وسیله باید محکم و بسیار مقاوم باشد.

جک هیدرولیکی آسانسور دارای چه انواعی است؟

جک هیدرولیکی به طور کل به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌ شود. از جک هیدرولیکی مستقیم برای آسانسورهایی با ظرفیت 30 تن و از جک هیدرولیکی غیر مستقیم برای آسانسورهایی با ظرفیت بیش از 30 تن استفاده می‌ شود.

جک هیدرولیکی مستقیم

این جک‌ ها به صورت یک به یک ساخته می‌ شوند که عبارت یک به یک به معنای این است که هر یک متری که جک باز می‌ شود، کابین قابلیت جا به جایی به طول 1 متر را خواهد داشت. جک هیدرولیکی به صورت تک مرحله‌ ای، دو مرحله ای و سه مرحله‌ ای ساخته می‌ شود که هر مرحله در حدود 7 متر بوده و به همین دلیل این جک حداکثر قابلیت افزایش ارتفاع آسانسور تا 21 متر را دارد. جک هیدرولیکی مستقیم به یوک کابین متصل بوده و به دو صورت جک هیدرولیکی مستقیم اتصال از زیر و جک هیدرولیکی مستقیم اتصال از کنار مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

جک هیدرولیکی مستقیم اتصال از زیر

این مدل از جک مستقیم به صورت گلویی آب‌ بندی شده تهیه می‌ شوند تا در صورتی که مشکلی مانند به نشتی به وجود آمد، به آسانی بتوان به تعمیر این قطعه از آسانسور هیدرولیکی پرداخت. از جک هیدرولیکی مستقیم اتصال از زیر برای بالابر هیدرولیک ماشین، بالابرهایی که به صورت محدود در ارتفاع جا به جا می‌ شوند و آسانسورهای هیدرولیک استفاده می‌ شود. گفتنی است سطح مقطع پیستون جک با توجه به وزن کابین و سرنشینان متغیر خواهد بود. برای نصب جک مستقیم اتصال از زیر باید اندازه طول این وسیله خاک‌برداری کرد تا جک را درون زمین قرار داده و بر روی آن کابین را قرار دهند.

جک هیدرولیکی مستقیم اتصال از کنار

به صورت یک طرفه ساخته می‌ شود زیرا این جک‌ ها از سمت کنار نصب می‌ شوند. این جک‌ ها هم مانند جک‌ های مستقیم اتصال از زیر به صورت گلویی آب‌ بندی شده تهیه می‌ شوند تا زمانی که با مشکل نشتی دادن رو به رو شدید، به راحتی بتوانید به تعمیر آن بپردازید. سطح مقطع پیستون این مدل از جک‌ های مستقیم نیز با توجه به وزن کابین و سرنشینان متغیر است. به طور مثال برای تناژ 1000 کیلوگرم سطح مقطع جک را برابر با 60 میلی‌ متر و شفت آن را برابر با 50 میلی‌ متر در نظر می گیرند. از جک هیدرولیکی مستقیم اتصال از کنار در بالابرهای فروشگاهی، بالابرهای خانگی، آسانسورهای خانگی، بالابرهای کارگاهی و بالابرهای مغازه‌ ای استفاده می‌ شود.

جک هیدرولیکی غیر مستقیم

جک هیدرولیکی غیر مستقیم به صورت یک به دو ساخته می‌ شود که عبارت یک به دو به این معناست که با باز شدن یک متر از جک، کابین دو متر جا به جا می‌ شود. جک هیدرولیکی غیر مستقیم توسط یک سیم بکسل متصل شده به یوک یا کاراسلینگ قادر به حرکت دادن کابین است. گفتنی است این سیم بکسل از یک طرف به کاراسلینگ و از طرف دیگر به چاهک آسانسور متصل می‌ شود. جک هیدرولیکی غیر مستقیم توان جا به جایی آسانسور بیش از 21 متر را دارد و به همین دلیل بیشتر برای ساختمان‌ های بلند استفاده می‌ شود.

با استفاده روز افزون از آسانسورهای هیدرولیکی، نیاز به جک های هیدرولیک در بازار ساختمان‌ سازی بیشتر دیده می‌ شود. در نتیجه شرکت آسیا هیدرولیک انواع مختلفی از جک های هیدرولیکی را به کمک جمعی از مهندسین طراح، مکانیک و برق تولید کرده و در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌ دهد. از مزایای جک‌ های هیدرولیکی آسیا هیدرولیک حرکت نرم و سریع, نداشتن ضربه؛ نداشتن شوک، نداشتن خطر سقوط و باز شدن همزمان استیج ها است. قبل از خرید هر کدام از وسایل آسانسور بهتر است با دقت کامل آن‌ ها را جستجو کرده و با خصوصیات هر کدام آشنا شوید، از این جهت در صورت داشتن هرگونه سوال می‌ توانید با پشتیبانان آسیا هیدرولیک تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *