نکات ایمنی در استفاده از بالابر

بالابر آسیا هیدرولیک

استفاده از بالابر همواره در کارگاه ها و مکان‌ های صنعتی با خطراتی همراه بوده که تلفات جانی و مالی زیادی را در پی داشته است. به همین منظور طی بخشنامه‌ های مختلفی که توسط ارگان های نظارت بر ایمنی کار تنظیم می شود، همواره نکات ایمنی در استفاده از بالابر به کاربران این وسایل گوشزد شده است. این بخشنامه‌ ها سعی دارند که نکات ایمنی را در مراحل اولیه به سازندگان تجهیزات بالابر و در مراحل بعدی در روند انجام کار به نیروهای کار و کارفرمایان گوشزد کنند. در ادامه این مطلب ما نکات ایمنی در استفاده از بالابر را به زبان ساده با شما در میان می‌گذاریم تا در زمان استفاده از این تجهیزات به مشکل بر نخورید.

فروش آسانسور هیدرولیکی با آسیا هیدرولیک

رعایت نکات ایمنی در استفاده از بالابر در مراحل ساخت

اولین مرحله‌ ای که در آن ایمنی باید رعایت شود مرحله تولید و فروش بالابر‌های ساختمانی است. طبق این بخشنامه‌ ها خط قرمز‌های مختلفی برای تولیدکنندگان و فروشندگان بالابر تعیین شده است که در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

  • کارفرمایان موظف هستند قبل از استفاده از انواع ماشین‌ ها و دستگاه‌ ها، مطمئن شوند که این تجهیزات مورد تایید شورای عالی حفاظت فنی هستند. این افراد باید آزمایش‌ های لازم را در مراکز مورد تایید شورای عالی حفاظت فنی انجام دهند و مدارک تاییدیه مربوطه را به وزارت کار و امور اجتماعی ارائه کنند. البته فراموش نشود که یک نسخه از این تاییدیه باید نزد کارفرما باقی بماند.
  • روی دستگاه‌ های بالابر باید ظرفیت مجاز از طرف کارخانه تعیین شده و به صورت کاملاً مشخص روی هر دستگاه نوشته شود. تا طبق آن اطلاعات در روند کارها انجام گیرد.
  • تمامی اتصالات انجام شده در دستگاه بالابر باید به صورت کاملا اصولی و مورد استفاده قرار گرفته باشند. همچنین همراه با پیچ و مهره‌های بخش‌های متحرک دستگاه باید از واشرهای فنری و سایر تجهیزات مشابه استفاده شود تا از شل شدن مهره‌ها جلوگیری گردد.
  • اطلاعاتی مانند سرعت کار مطمئن و ظرفیت بار مجاز علاوه بر روی دستگاه‌ ها باید بر روی لوح هایی نوشته شود و در محل مناسبی که پیش روی اپراتور است، روی دستگاه قرار گیرد. تجربه نشان داده است که بسیاری از اپراتورهای بالابر، آگاهی کافی در خصوص اطلاعات فنی دستگاه ندارند. همین عدم آگاهی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند واژگونی مجموعه بالابر، خراب شدن سیستم گیربکس و قرقره یا پارگی سیم بکسل شود.
  • وسایل بالابر و قلاب‌ های مورد استفاده برای دستگاه باید دارای ویژگی هایی باشد که در ادامه آنها را خدمت شما بیان می‌کنیم: «حداکثر بار قابل تحمل قطعاتی مانند قلاب باید روی آن نوشته شده باشد، در شرایط خاص و بسته به نوع کار بخش قلاب‌ ها باید مجهز به دستگیره مناسب باشد تا بتوان به راحتی مکان آن را تغییر داد. برای کلیه قلاب‌ها باید از ضامن یا شیطانک استفاده شود تا از جدا شدن بار جلوگیری گردد.
  • متاسفانه بیشتر بالابرها برای راه اندازی مستقیم از دوشاخه برق فرمان می‌گیرند و این موضوع در شرایط اضطراری می‌تواند باعث بروز حوادث مختلفی شود. طبق بخشنامه‌ های تعیین شده در این بخش بالابرها باید دارای شاسی راه اندازی باشند، به طوری که وقتی دست فرد از روی شاسی رها شد موتور متوقف شده و جایگاه بار حفظ شود.

رعایت نکات ایمنی در زمان استفاده از بالابر

اولین نکته که در این بخش باید به آن دقت داشته باشید این است که برای نصب صحیح و اصولی بالابر، حتما باید مسئول فنی دستگاه یا شخص متخصصی حضور داشته باشد. در ضمن شرایط کار دستگاه باید در بازه‌ های زمانی مشخصی مورد نظارت قرار گیرد، اطلاعات مربوط به روند کار درون دفاتر مخصوص ثبت گردد. این افراد متخصص آموزش هایی را در زمینه نصب و نظارت بر روی دستگاه های بالابر گذرانده‌اند و مورد تایید شرکت فروشنده یا شرکت اجاره دهنده بالابر هستند. مواردی که در زمان نظارت باید به آنها دقت شود عبارتند از:

  • شاسی دستگاه باید از عقب توسط سیم‌ های قوی به ستون‌ های اطراف بسته شود تا از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری گردد. در این مرحله استفاده از کیسه‌ های سیمان و گچ کافی نخواهد بود.
  • محل نصب بالابر باید مقاومت کافی در برابر نیروهایی که در زمان انجام کار به آن وارد می‌شود را داشته باشد. همچنین در صورتی که قصد استفاده از بالابر بر روی سقف‌ را دارید، باید شاسی بالابر دقیقاً بر روی تیرهای باربر و تیر اصلی ساختمان مورد نظر قرار گرفته باشد.
  • در صورت نیاز به جابجایی بالابر حتماً فرد مسئول باید در جریان قرار بگیرد، تا بررسی‌ های فنی بر روی مکان مورد نظر به صورت کامل انجام شود.
  • دقت داشته باشید که در زمان نصب بالابر عبور و مرور در قسمت‌ های زیرین آن ممنوع می‌باشد.
  • اپراتور بالابر در زمان استفاده از آن تجهیزات اجازه استعمال دخانیات، خوردن و یا  آشامیدن را ندارد.
  • انجام تعمیرات و تنظیمات بالابر بر عهده فرد مسئول است و سایر افراد مانند کارگران نباید در اینگونه موارد دخالت کنند.
  • بازرسی‌ های لازم به صورت هفتگی باید به شکل منظم انجام شوند و گزارش‌های مربوط به آن در اختیار سرپرست ایمنی قرار گیرد.
  • سیستم ارت یا اتصال به زمین بالابر باید مطمئن باشد.
  • در صورتی که محل قرارگیری اپراتور بالابر به گونه ای باشد که دید کافی ندارد، باید یک فرد کمکی برای آن در نظر گرفته شود.
  • در شرایط جوی نامناسب کار با بالابر ممنوع است
  • محل نصب بالابر باید از مکان‌ های حادثه خیز و تجهیزات برقی فاصله مناسبی داشته باشد تا در زمان جابجایی و استفاده از بالابر به مشکل برنخورید. همچنین از آنجایی که رفت و آمد اطراف این تجهیزات زیاد است، باید در نظر داشته باشید که در اطراف محل نصب آن احتمال سقوط افراد وجود نداشته باشد. به خصوص برای بالابرهایی که روی سقف نصب می‌شوند.
  • تا جایی که امکان دارد نباید از بالابرها در پیاده رو و مکان هایی که رفت و آمد در آن‌ها وجود دارد، استفاده شود. اما در صورتی که راه دیگری جز اشغال پیاده رو یا هر مسیر دیگری نداشتید، بهتر است که بخش هایی از مسیر که احتمال بروز هرگونه اتفاقی در آن زیاد است را مسدود کنید و علائم و نشانه هایی مانند چراغ چشمک زن و علامت خطر قرار دهید.

 

نکات ایمنی در استفاده از بالابر حین انجام تعمیرات

طبق بخشنامه‌ های تنظیم شده، همه فعالیت‌ های مربوط به انجام تعمیرات باید به فردی سپرده شود که دارای تخصص و همچنین تاییدیه از سازمان‌ های مرتبط است. در بیشتر موارد که به صورت استاندارد کار می‌ کنند، فردی که به عنوان مسئول نصب و ناظر پیش شما می‌آید، مسئول انجام تعمیرات خواهد بود. همچنین باید این موضوع بسیار مهم را در نظر داشته باشید که فرد تعمیر کننده باید دفتر مربوطه را امضا کند و طبق نظر کارشناسانه خود اجازه دهد که بالابر به کار خود ادامه دهد یا از ادامه کار کردن آن جلوگیری کند. این فرد باید گواهینامه‌ های مربوطه و… را داشته باشد تا در صورتی که مشکلی به وجود آمد بتواند به صورت رسمی پاسخگو باشد.

حوادث احتمالی در زمان استفاده از بالابر

  • پاره شدن سیم بکسل در زمان استفاده از بالابر یا خراب شدن قلاب و…
  • مجهز نبودن تسمه دینام به حفاظ: نبودن این قطعه ممکن است که باعث قطع شدن انگشتان نیروی کار شما شود. به یاد داشته باشید که این مشکل معمولا به دلیل نزدیک بودن دست با تسمه در زمان کار با دستگاه رخ میدهد و وجود یک حفاظ تا حد زیادی از بروز چنین حوادثی جلوگیری خواهد کرد.
  • واژگونی بالابر: این مشکل صددرصد به دلیل استفاده غیر اصولی رخ می‌دهد، البته در نظر داشته باشید که صرفا نمیتوان گفت رخ دادن چنین اتفاقی تقصیر کارگر شما خواهد بود؛ بلکه قبل از اتهام زدن به کارگران رده پایین تر، باید بررسی کرد که آیا روند آموزشی استفاده از دستگاه برای آنها طی شده است یا خیر.
  • برق گرفتگی: این اتفاق می‌تواند در اثر برخورد بخش‌های مختلف بالابر با شبکه‌های انتقال برق بوجود بیاید. همچنین ممکن است سیستم داخلی بالابر شما دچار مشکلاتی شود که باعث برق دار شدن سایر قسمت‌های دستگاه شود.

جمع بندی

توجه به نکات ایمنی در دستگاه های بالابر ار موارد بسیار مهم در حفظ سلامت اپراتورها و دیگر افراد حاضر در محیط کاری است. همانطور که در این مقاله بیان کردیم ایمنی بالابر در مرحله ساخت، نصب و استفاده از آن قوانین و توصیه های مختص خود را دارد. توجه به نکات ذکر شده می تواند احتمال وقوع هرگونه صدمات جانی و مالی مربوط به عدم ایمنی بالابر را کاهش دهد. امیدواریم این مقاله برای افرادی که به هر نحوی با بالابرهای صنعتی سروکار دارند، مفید بوده باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *