معرفی انواع آسانسور و بالابر

آسانسور هیدرولیک

آسانسورها از جمله سازه‌ هایی هستند که روند کار و زندگی را ساده ‌تر کرده‌ اند. انواع آسانسورها و بالابرها در زندگی روزمره ما به کار می‌ آیند و می‌ توانیم از آنها برای راحتی بیشتر استفاده کنیم. در ادامه به بررسی و معرفی انواع آسانسور و بالابر می‌ پردازیم.

 

خرید قطعات آسانسور

معرفی انواع آسانسور

انواع آسانسور را بر اساس کاربری که دارند تقسیم بندی می‌ کنند. اما به طور کلی بر اساس سیستم و مکانیسم کاری که دارند دسته بندی می‌ شوند. به طور کلی می‌ توان آن ‌ها را به دو دسته تقسیم بندی کرد.

  • هیدرولیکی
  • کششی

هر کدام از این دو مورد بر اساس سیستمی که دارند به انواع مختلفی نیز تقسیم می‌ شوند. البته بالابرها هم جزو آسانسورها هستند اما از این موارد بیشتر در کنار راه پله‌ ها و برای استفاده افراد کم توان یا مسن استفاده می‌ شوند.

آسانسور هیدرولیکی

نوع اول آسانسورها به آسانسور هیدرولیکی معروف است. این نوع آسانسور با استفاده از یک پیستون که در بخش زیرین قرار دارد کار حمل و نقل و حرکت را انجام می‌ دهد. در ساختمان‌ هایی که 2 الی 8 طبقه داشته و اصطلاحا کم ارتفاع هستند، از این آسانسور استفاده می‌ شود.
هزینه نصب و اجرای کار این نوع آسانسور پایین بوده و اگر از قطعات خوبی در آن استفاده شود؛ برای مدت طولانی بدون مشکل کار خواهد کرد. البته خود آسانسورهای هیدرولیکی را به دو نوع چاهک دار و بدون چاهک تقسیم بندی می‌ کنند.

آسانسور چاهک دار هیدرولیکی

این نوع آسانسور که به نوه مستقیم نیز مشهور است، دارای پیستونی است که اتاقک حمل بار و اشخاص روی آن قرار گرفته است. کل این مجموعه داخل یک استوانه متحرک قرار گرفته است. درون این استوانه یک سیلندر قرار دارد که اندازه ارتفاع آسانسور در زیر زمین قرار دارد. نحوه حرکت آسانسور به این صورت است که مایعی به داخل سیلندر پمپ می‌ شود و اتاقک به سمت بالا می‌ رود. برای پایین آمدن مایع به بیرون مخزن زیر زمین پمپ می‌ شود.

آسانسور فاقد چاهک هیدرولیکی

آسانسورهای هیدرولیکی فاقد چاهک تقریبا شبیه آسانسور چاهک دار است. با این تفاوت که در نوع فاقد چاهک پیستون و استوانه متحرک داخل یک روزنه حرکت می‌ کند و حفره‌ ای درون زمین به این منظور وجود ندارد. از این آسانسور در سازه‌ هایی استفاده می‌ شود که بر روی یک بستر سست ساخته شده‌ اند و یا در زیر سازه آب‌ های زیر زمینی وجود دارد. خود این نوع آسانسور به 3 نوع تقسیم می‌ شود.

تلسکوپی

آسانسورهای تلسکوپی در انتهای چاهک ثابت شده و به کمک پیستون‌ های 3 تکه یا 2 تکه تلسکوپی حرکت می‌ کنند. پیستون‌ها تا 16 متر نیز به کار می‌‌ روند.

غیر تلسکوپی

برخلاف آسانسورهای تلسکوپی، در نوع غیر تلسکوپی، پیستون تلسکوپی نبوده و تنها یک پیستون 1 تکه قرار گرفته است. این آسانسور نسبت به نوع قبلی توانایی حمل بار بیشتری دارد.

طنابی

به این نوع آسانسور غیر مستقیم نیز می‌ گویند. این آسانسور شما را از استفاده از سیلندر زیرزمینی بی‌ نیاز می‌ کند. در این نوع آسانسور پیستون را به یک شیار وصل می‌ کنند که از آن طناب عبور می‌ کند. سر دیگر طناب نیز به اتاقک حمل متصل است.

آسانسور کششی

این نوع آسانسور جزو متداولترین‌ نوع آسانسورها است. اتاقک‌ های این آسانسور با استفاده از یک طناب فولادی که به دور یک قرقره شیاردار قرار دارد، بالا می‌ رود. وزن اتاقک‌ این نوع آسانسور به کمک یک وزنه متعادل می‌ شود. در برخی موارد نیز یک آسانسور دیگر به عنوان توزین کننده وزن درست می‌ شود و هر کدام در جهت مخالف حرکت می‌ کنند.
آسانسورهای کششی را در 3 نوع تولید می‌ کنند:

آسانسور گیربکس دار کششی

در این نوع آسانسور یک گیربکس است که به موتور وصل شده است. فعالیت گیربکس موجب حرکت چرخ و در نتیجه آن بالا و پایین رفتن طناب فولادی می‌شود.

آسانسور بدون گیربکس کششی

همان طور که از نام این آسانسور مشخص است؛ این آسانسور گیربکس نداشته و به طور مستقیم به موتور وصل است. این نوع آسانسور بهبود یافته و نوع گیربکس دار است.

آسانسور فاقد موتورخانه کششی

آسانسورهایی که فاقد موتورخانه هستند، همگی از نوع کششی می‌ باشند. در این نوع، اتاقک مخصوص موتور وجود نداشته و موتور بر روی اتاقک یا کابین متصل می‌ شود.

بالابرها

در مقابل آسانسورها، دستگاه‌ های دیگری به نام بالابر وجود دارد. از این وسیله برای حمل و نقل بار و افراد استفاده می‌ شود. این دستگاه بر اساس سیستمی که کار می‌ کند، قابل دسته بندی است. انواع این بالابرها شامل موارد زیر می‌ باشند.

  • هیدرولیکی
  • تلسکوپی
  • عنکبوتی
  • زنجیری
  • کابلی
  • آکاردئونی
  • مفصلی

به طور کلی هر کدام از این موارد استفاده‌ های مختلفی داشته و می‌ تواند در بخش‌ های مختلف استفاده شود. اما به طور کلی این انواع در دو دسته صنعتی و سیار مورد استفاده هستند.
بالابر صنعتی
بالابرهای صنعتی همان طور که از نامشان پیداست، برای امور صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در کارخانه‌ ها و انبارهای بزرگ برای حمل و همچنین برداشتن اشیا یا نفرات از آن استفاده می‌ کنند. انواع مختلف این بالابرها می‌توانند از 400 کیلو الی 4000 کیلو وزن را تحمل کنند.
بالابر سیار
بالابرهای سیار جزو بالابر هایی هستند که بیشتر در کنار راه پله‌ ها نصب می‌ شوند. این نوع بالابر توانایی تحمل وزن زیادی داشته و معمولا تا 500 کیلو را می‌ تواند بالا ببرد. بیشترین استفاده از آن در کنار راه پله‌ ها برای بالابردن اجسام سنگین و افرادی که ویلچر نشین هستند، می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *