قطعات یا تجهیزات آسانسور

بالابر آسیا هیدرولیک

استفاده از آسانسورها امروزه در بسیاری از ساختمان‌ ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، چرا که با وجود ساختمان ‌های بلند و چندین طبقه روند رفت و آمد را برای ما بسیار ساده خواهد کرد. در این میان آسانسورهای هیدرولیکی توانسته اند امنیت بالایی را در زمان استفاده از این تجهیزات در اختیار استفاده کنندگان قرار دهند. قطعات یا تجهیزات آسانسورهای هیدرولیکی قطعاً در عملکرد این نوع سیستم آسانسور تاثیر بسیار زیادی دارد. از سوی دیگر آشنایی با قطعات و تجهیزات آسانسور کمک می‌ کند در زمان خرید انتخاب هوشمندانه‌ تری داشته باشید. با توجه به این تجهیزات در زمان خرید باعث افزایش عمر آسانسور، بالا رفتن ضریب ایمنی و مصرف درست بودجه مورد نظرتان خواهد شد. در ادامه این مطلب از سایت آسیا هیدرولیک قصد داریم قطعات و تجهیزات آسانسور هیدرولیکی را خدمت شما معرفی کنیم.

قطعات آسانسور هیدرولیک

معرفی موتورخانه آسانسور

یکی از قسمت‌ های بسیار مهم در هر آسانسور موتورخانه است. قسمت‌ های بسیار مهمی از قطعات استفاده شده در آسانسور، در موتورخانه نگهداری می‌ شوند که عبارتند از سیستم کاهش سرعت، فلکه هرزگرد، تابلو فرمان، موتور آسانسور و… همچنین در موتورخانه یک فضای خالی عنوان کانال یا چاه آسانسور در نظر گرفته شده است. در ضمن روند نصب قسمت‌ های مختلف کابین از درون چاه انجام می شود. قطعات زیادی در موتورخانه و چاهک آسانسور هستند که وجود هر کدام از آنها بسیار ضروری است. در بخش‌ های بعدی قطعات مختلف به کار رفته در این قسمت از سیستم آسانسور را با هم بررسی می‌ کنیم تا شناخت بهتری نسبت به قطعات یا تجهیزات آسانسور و محل کاربرد آنها پیدا کنید.

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان در اصل مرکز دستور دهی در آسانسورهای هیدرولیک است و فرمان‌ های مختلفی به سایر قطعات یا تجهیزات آسانسور می‌ دهد. این قسمت روی تمامی بخش‌ های الکتریکی و مکانیکی موجود در سیستم آسانسور تاثیرگذار است. به زبان ساده می‌ توان گفت که تابلو فرمان وظیفه آن را دارد که از شما یا سنسورهای مختلف استفاده شده در سیستم آسانسور اطلاعات ورودی را بگیرد و بر اساس آنها فرمان هایی صادر کند که در خروجی سیستم آسانسور‌های هیدرولیک قابل مشاهده هستند. محل نصب تابلوی فرمان معمولا در بخش بالایی چاهک آسانسور می‌ باشد و پرکاربردترین آنها تابلو فرمان درایودار و تابلو دو سرعته هستند.

موتور آسانسور

موتور الکتریکی در آسانسور وظیفه تولید نیروی محرکه را برعهده دارد. موتورها با تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی می توانند روغن هیدرولیک استفاده شده در آسانسورها را به حرکت دربیاورند و به این صورت باعث به حرکت درآمدن کابین آسانسور شوند. متداول ترین انواع الکتروموتور استفاده شده در آسانسورها، موتورهای گیربکس‌ دار و گیرلس هستند که با توجه به کاربری، محل قرار گیری و سایر پارامترها از این محصولات استفاده می‌ شود. همچنین برند‌های مختلفی در زمینه تولید موتور آسانسور فعالیت دارند، هر کدام از این برند‌ها محصولاتی با کیفیت‌ های مختلف به بازار عرضه می‌کنند. به همین دلیل خریداران باید در زمان انتخاب موتور مناسب دقت کافی به خرج دهند.

پاراشوت و گاورنر

پاراشوت و گاورنر بخشی از قطعات یا تجهیزات آسانسور هستند که روی ایمنی این سیستم‌ ها تاثیر بالایی دارند. در شرایطی که سرعت آسانسور از حد مشخص شده بالاتر برود، این تجهیزات وارد مدار شده یا اصطلاحاً عمل می کنند تا آسانسور متوقف شود. به این صورت این تجهیزات اجازه نمی دهند که سرعت کابین آسانسور بیشتر از حد استاندارد شود. در سرعت‌ های بالا گاورنر اهرم مربوط به پاراشوت را کشیده و باعث نزدیک شدن فک‌ های آن می‌ شود. این نزدیک شدن فک‌ ها مانند یک ترمز قوی عمل می کند که باعث ایستادن کابین خواهد شد. این قطعات به دلیل عملکرد بسیار مهمی که دارند به عنوان یکی از حیاتی ترین قطعات یا تجهیزات آسانسور شناخته می‌ شوند.

بافر یا ضربه گیر آسانسور

ضربه گیر یا بافر آسانسور یکی دیگر از تجهیزاتی است که در آسانسورها برای افزایش ایمنی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و به این صورت اجازه می دهد که روند حرکت آسانسور نرم و بدون مشکل باشد. بافرها که درون چاهک آسانسور نصب می‌ شوند، به عنوان آخرین قطعات یا تجهیزات آسانسور در زمینه رعایت ایمنی هستند. به این صورت که اگر شرایطی پیش آمد که پاراشوت و گاورنر توانایی توقف کابین را نداشتند، این ضربه گیر‌ها هستند که از بروز حوادث گوناگون جلوگیری می‌ کنند. بافر یا ضربه گیر از جنس پلی اورتان است و وظیفه آن کاهش دادن شدت ضربه ناشی از سقوط کابین می‌ باشد. البته این قطعات کمک می‌ کنند آسانسور روند استارت و استپ روان‌ تری داشته باشد و در زمان انجام این کار هیچ ضربه ‌‎ای احساس نشود.

ریل آسانسور

یکی از قطعات یا تجهیزات آسانسور که نقش بسیار مهمی در عملکرد آن دارد، ریل است. این قطعات روی دیواره چاه آسانسور نصب می‌ شوند و وظیفه آنها نگه داشتن کابین در مسیر خاص و حفظ تعادل است. استفاده از ریل کمک می‌ کند که نوسانات افقی که در اثر استفاده از کابین هستند تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند و به این صورت تکان‌ هایی که در زمان سوار شدن یا پیاده شدن است از بین بروند. کابین با استفاده از کفشک هایی مخصوص روی ریل سوار شده و امکان رفت و آمد روی آن را پیدا می کند. این کفشک‌ ها ممکن است از نوع لغزشی یا غلطکی باشند. بسته به نوع، وزن، کاربری و سایر پارامترهای مربوط به کابین نوع این قطعات مشخص می‌ شود. دسته بندی ریل‌ های آسانسور بر اساس ابعاد آنها انجام می‌ شود و افرادی که قصد خرید این قطعات را دارند، باید تعداد طبقات، ظرفیت آسانسور و… را مورد بررسی قرار دهند. ریل‌ های آسانسور معمولا در شاخه‌های 5 متری تولید می‌ شوند و هر شاخه در انتها دارای پشت بندی است که اجازه می دهد به راحتی به ابتدای ریل بعدی متصل شود. نکته مهمی که باید در خصوص این قطعات داشته باشید این است که کارخانه‌ های مختلف تولید ریل پشت بند‌های متفاوتی را برای محصولات خود در نظر می گیرند. به این صورت باید مراقب باشید که در زمان خرید تمامی ریل‌ های مورد استفاده از یک کارخانه تولید کننده باشد.

تراول کابل (Traveling Cable)

تراول کابل نوع مخصوصی از کابل است که ظاهر تخت و پهنی دارد. در این کابل از 24 رشته سیم 10 استفاده شده که وظیفه آنها انتقال فرمان‌ ها و دستورات صادر شده از دکمه‌ های آسانسور به مدار فرمان و بالعکس است. این کابل در تمامی طبقات با کابین حرکت کرده و بالا و پایین می‌ شود، به همین دلیل به آن تراول کابل می‌ گویند. وظیفه این کابل بسیار مهم است و در صورتی که در روند کار آن مشکلی بوجود بیاید، کل سیستم آسانسور هیدرولیکی با مشکل مواجه خواهد شد و از کار می‌ افتد. به همین دلیل باید در زمان خرید این قطعات یا تجهیزات آسانسور حتما به یاد داشته باشید که سراغ اجناس با کیفیت و مرغوب بروید تا به این صورت در طولانی مدت به مشکلی بر نخورید.

کابین آسانسور

کابین آسانسور یکی از مهمترین بخش‌ هایی است که بیشتر از بقیه قسمت‌ ها در معرض دید و استفاده می‌ باشد. از کابین برای حمل افراد و بار استفاده می‌ شود و به همین دلیل رعایت امنیت در این بخش اهمیت بسیار بالاتری خواهد داشت. این روزها کابین‌ ها را بسته به نوع استفاده، با طراحی‌ های مختلفی تولید می کنند. شما با توجه به سلیقه، نیاز و کاربری مد نظرتان می‌ توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. قبلا این کابین‌ ها با استفاده از ورق‌ های فلزی ساخته می‌ شدند؛ اما اخیراً شاهد این هستیم که از مواد اولیه دیگری مانند ام دی اف، چوب، مواد پلیمری، شیشه و یا ترکیبی از این مصالح برای ساخت کابین استفاده می‌ کنند. کابین‌ ها بسته به محل استفاده در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند، به عنوان مثال در بیمارستان کابین‌ ها به شکلی طراحی شده‌ اند که گنجایش تخت بیمارستانی را داشته باشند، اما در آسانسورهای مخصوص خدمه یک هتل، نیاز به ابعاد بالایی نیست.

درب طبقات و درب کابین

درب کابین و طبقات دارای انواع مختلفی هستند که بسته به شرایطی که برای سیستم آسانسور وجود دارد و کاربرد آن از نوع خاصی از این محصولات استفاده می‌ شود. گیوتینی، آکاردئونی، اتوبوسی، از وسط باز شونده، لولایی، از کنار جمع شونده و… برخی از انواع این تجهیزات آسانسور هیدرولیکی هستند. از درب کابین درون هر کابین استفاده شده و از درب طبقات درون ورودی آسانسور هر طبقه استفاده می‌ کنند. وظیفه درب طبقات جلوگیری از سقوط افراد به درون چاهک آسانسور است. این درب‌ ها بسته به طراحی ساختمان می‌ توانند ظاهر متفاوتی داشته باشند و همچنین از متریال مختلفی برای تولید محصولات استفاده می‌ شود. روند کارکرد این درب‌ ها به شکلی است که تا وقتی کابین به طبقه نرسیده حق باز شدن ندارند و همچنین تا زمانی که بسته نشوند کابین به سمت بالا حرکت نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *