قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک

معرفی قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک دارای قطعات مختلفی هستند که آنها را به دو دسته مکانیکال و الکتریکال تقسیم می کنند. قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک همانطور که از نام آنها می‌ توان فهمید قسمت‌ هایی هستند که وظیفه انتقال، دریافت، تولید یا مهار نیروی مکانیکی را بر عهده دارند. از آنجایی که قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک معمولاً بار زیادی را تحمل می‌ کنند، باید در زمان انتخاب و خرید آنها دقت کافی را به خرج دهید و با افراد متخصص در این عرصه مشورت کنید. این قطعات با توجه به ابعاد، طول مسیر، ظرفیت آسانسور و کاربری آن انتخاب می‌ شوند. برخی از این قطعات می‌ توانند بسته به شرایط کاری تغییر کنند. برای آشنایی بیشتر با قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک

روند کاری آسانسور‌های هیدرولیک چنین است که قطعات مختلف الکتریکی و مکانیکی برای رسیدن به عملکرد نهایی سیستم همکاری می‌ کنند. به همین دلیل در برخی از قسمتهای یک آسانسور هیدرولیک می‌ بینیم قسمت‌ های الکتریکال و مکانیکال در هم تنیده شدند و گاهی تشخیص آنها از یکدیگر ممکن است برای ما سخت شود. به زبان ساده قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک وظیفه دارند که نیروی مورد نیاز برای حرکت کابین را تامین کنند و از طرفی اجازه دهند که آسانسور شما در زمان عملکرد حرکتی نرم و به اصطلاح روان داشته باشد.

موتور آسانسور

وظیفه موتور آسانسور به عنوان یک قطعه مکانیکال این است که نیروی محرکه کششی برای انتقال کابین آسانسور را تامین کند. به همین دلیل می‌ توان گفت یکی از مهم ترین قسمت‌ های آسانسور موتور است. این موتورها معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  1. موتور آسانسور گیربکسی

این نوع موتور آسانسور به یک گیربکس کاهنده وصل شده است، وظیفه این گیربکس انتقال و تبدیل نیروی تولید شده توسط موتور است.

  1. موتور آسانسور بدون گیربکس یا گیرلس

نیروی تولید شده توسط این نوع موتور در آسانسور‌ها به صورت مستقیم وارد سیستم شده و باعث حرکت کابین شما خواهد شد.

در ضمن ابعاد و قدرت موتور با توجه به کارایی، طول مسیر و ظرفیت آسانسور تعیین خواهد شد.

 

شاسی موتور آسانسور

شاسی موتور یک سازه فلزی است که وظیفه آن نگهداری موتور و فلکه هرزگرد می‌ باشد. از آنجایی که کل قسمت‌ های آسانسور مانند کابین، سیم بکسل‌ ها و سایر قطعات روی فلکه هرزگرد سوار می‌ شوند؛ اهمیت انتخاب یک شاسی مناسب در مراحل اولیه بسیار بالاست. مورد مهم بعدی در خصوص شاسی موتور آسانسور محل نصب آن است. این قطعات باید در چاه آسانسور که به خوبی توسط بتن آرمه محکم کاری شده نصب شوند تا بتوانند در زمان کار، عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. اتصالات و جوشکاری‌ های انجام شده بر روی شاسی باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد و در پایان بر روی تمامی مراحل نصب و استفاده از آن نظارت شود.

 

فروش آسانسور هیدرولیک

 

ریل راهنما آسانسور هیدرولیک

این قطعه در چاه آسانسور نصب می‌ شود و وظیفه هدایت کردن حرکت کابین را برعهده دارد. به همین دلیل اگر روند نصب ریل راهنما بدون هیچ اشکال و به صورت استاندارد طی شود، کابین آسانسور شما حرکتی راحت و ایمن خواهد داشت. وزنه تعادل آسانسور نیز باید بر روی همین ریل حرکت کند و به همین دلیل ریل راهنما نقش بسیار مهمی در سیستم تعلیق آسانسور دارد. به گونه‌ ای که استفاده درست از آن لرزش کابین در زمان حرکت را پایین می‌ آورد و در نهایت استهلاک قسمت های مختلف آسانسور تا حد چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

فلکه هرزگرد آسانسور

یکی دیگر از قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک فلکه هرزگرد میباشد که به عنوان یکی از مهمترین قطعات برای آسانسورهای کششی و هیدرولیکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. فلکه هرزگرد تاثیر بسیار زیادی بر روی سیستم تعلیق آسانسور دارد. پس دقت به انتخاب فلکه هرزگرد مناسب و نصب اصولی آن می‌ تواند تاثیر زیادی بر روی ایمنی آسانسور شما داشته باشد. فلکه هرزگرد که آن را با نام فلکه کششی نیز می‌ شناسند، در واقع یک قرقره یا فلکه است که قدرت تولید شده توسط موتور را به سیم بکسل‌ ها یا جک هیدرولیک انتقال می‌ دهد. محل نصب این قطعه در چاه آسانسور و روی شاسی می‌ باشد.

کابین آسانسور

یکی دیگر از قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک، کابین است که انتخاب اصولی و نصب آن اهمیت بسیار بالایی در عملکرد نهایی آسانسور شما خواهد داشت. کابین‌ ها معمولا به دو صورت هستند که از دسته اول برای جابجایی مسافر و از دسته دوم برای جابجایی بارهایی با وزن مختلف استفاده می شود. امروزه کابین‌ ها در طرح‌ ها و انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌ شود. یکی از قسمت‌ های مربوط به کابین آسانسور یوک می‌ باشد که در اصل یک چارچوب برای مهار قسمت بالا و پایین کابین است، تا بتوان آن را به خوبی فیکس یا ثابت کرد. ساختار یوک باید به گونه‌ ای باشد که بتواند وزن بار یا مسافران آسانسور تحمل کند. در ضمن تنظیمات انجام شده در زمان نصب یوک کابین باید مانع از انحراف کابین آسانسور شما شود.

درب آسانسور

یکی دیگر از قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک درب آسانسور است که در دو نوع نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تولید و روانه بازار می‌ شود. نمونه نیمه اتوماتیک این درب‌ ها که به شکل لولایی هستند، این روزها معمولاً استفاده کمتری دارند و در مکان هایی با رفت و آمد محدود، مورد استفاده قرار می‌ گیرند. یکی از نکات مهم در خصوص درب آسانسور این است که در زمان نصب آنها باید به بالانس بودن و حرکت روان آن توجه ویژه شود. همچنین وقتی قصد انتخاب درب آسانسور را دارید، باید به سرعت باز یا بسته شدن و ایمنی آن دقت کنید. به این شکل روند استفاده از کل سیستم آسانسور برای همه افراد در ساختمان آسان می شود.

گاورنر

یکی از قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک که نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت آسانسور دارد، گاورنر می‌ باشد. گاورنر یک نوع ترمز مکانیکی و الکتریکی است که هرگاه کابین آسانسور در حال سقوط و یا حرکت با سرعتی بیش از حد مشخص شده برای آن است، عمل کرده و باعث تقویت کابین می‌ شود. تاکنون در آسانسورهای هیدرولیک این قطعه توانسته جان بسیاری از مسافران را نجات دهد. به طوری که به عنوان یکی از قطعات بسیار ضروری در هر سیستم آسانسور به شمار می‌ رود. روند کاری این قطعات چنین است که حساسیت بالای آنها نسبت به سرعت باعث می‌ شود در چند مرحله عمل کنند، تا در نهایت باعث توقف کامل کابین آسانسور شوند.

 

سیم بکسل

وظیفه سیم بکسل در آسانسور‌ها ایجاد یک سیستم تعلیق است که باعث حرکت روان و از طرفی افزایش امنیت کل سیستم آسانسور شما می‌ شود. معمولاً چهار یا شش رشته سیم بکسل فولادی به دور فلکه هرزگرد و موتور گیربکس آسانسور پیچ خورده و سر دیگر آن به کابین و قسمت دیگر به وزنه تعادل و احساس می‌شود. سیم بکسل‌ ها اجازه می‌ دهند که یک اتصال بین قطعات مکانیکی مختلف آسانسور به وجود بیاید و به این صورت روند حرکت آسانسور بهتر خواهد شد. یکی دیگر از قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک قلاب سیم بکسل می‌ باشد که از آن برای محکم کردن اتصال سیم بکسل آسانسور و اتصال آن به سایر قطعات استفاده می‌ شود.

سایر قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک

●        کفشک آسانسور

برای نگهداری اطراف کابین و وزنه تعادل از کفشک های آسانسور استفاده می‌ شود. این قطعات روی یوک کابین و چهار سمت وزنه تعادل نصب می‌ شوند. کفش که مداوم با ریل‌ های راهنما در تماس هستند، وظیفه هدایت و تعیین امتداد حرکت کابین و وزنه تعادل را برعهده دارند. این محصولات دارای دو نوع لرزشی و غلتکی هستند.

●        پاراشوت

پاراشوت یک ترمز اضطراری مکانیکی است که وقتی تمامی سیم بکسل‌ های متصل شده به کابین پاره شده باشد، پاراشوت از گاورنر دستور گرفته و کابین را بر روی ریل‌ها قفل می‌ کند تا از سقوط آن جلوگیری شود.

●        وزنه تعادل

استفاده از وزنه تعادل به عنوان یکی از قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک اجازه می‌ دهد که سیستم تعلیق به درستی کار کند. در تمامی آسانسورهای کششی وزنه تعادل نقش بسیار مهمی در زمینه حرکت روان و اصولی آسانسور دارد. بخش‌ های مختلف وزنه تعادل شامل یک قاب یا شاسی فولادی که درون آن وزنه‌هایی از جنس چدن، بتن یا سرب قرار گرفته است می باشد.

●        شالتر یا دورانداز

این قسمت در واقع یک سنسور است که هر طبقه را برای آسانسور مشخص می‌ کند. علاوه بر آن شالتر وظیفه دارد که از بالاتر رفتن یا پایین آمدن بیشتر از حد آسانسور جلوگیری کند.

●        زنجیر جبران

یکی از قطعات مکانیکال آسانسور هیدرولیک زنجیر جبران است که وظیفه آن حفظ بیشتر تعادل دینامیکی و مکانیکی آسانسور شما می‌باشد. هرچقدر آسانسور شما بلند باشد و طبقات بیشتری را در زمان کاری خود طی کند، در زمان‌هایی که در بالاترین و پایین ترین قسمت خود قرار می‌گیرد ممکن است دچار حرکات لنگری شود که زنجیر جبران مانع این کار خواهد شد.

  • ضربه گیر یا بافر آسانسور: این قطعات در قسمت کف چاه آسانسور و هم راستا با حرکت کابین و وزنه تعادل نصب می‌شوند. وظیفه آنها جلوگیری از ضربات شدید در صورت سقوط احتمالی است. همچنین این محصولات در سه نوع هیدرولیکی، لاستیکی و فنری در بازار موجود می‌باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *