عیب یابی آسانسور هیدرولیک

فروش بالابر صنعتی

عیب یابی آسانسور هیدرولیک قطعا پس از نصب آسانسور از اهمیت بسیار زیادی در هنگام سرویس کاری و تعمیرات آسانسور برخوردار می باشد و هر چقدر سرویس کار بالابر در زمینه دانش عیب یابی آن قوی تر باشد، می تواند سرویس کاری بهتری روی آسانسور مربوطه انجام داده و کارکرد بهتر آسانسور را تضمین نماید زیرا برای هر آسانسوری ایرادات متنوعی پیش می آید که باید با دانش و آگاهی کافی برطرف شود. یک نصاب آسانسور و یا سرویس کار آسانسور در هنگام سرویس کاری و عیب یابی باید موارد زیادی را چک نماید که این موارد در چک لیست عیب یابی و سرویس کاری آسانسور بطور کامل بیان شده است.

معمولا عیوب مختلفی برای یک آسانسور هیدرولیکی پیش می آید که باید در هنگام تعمیرات و سرویس کاری برطرف شود. در این مقاله قصد داریم تعدادی از رایج ترین عیوب این نوع بالابر را بیان کنیم. اما قبل از آن بهتر است به ساختار اصلی آسانسور هیدرولیکی بپردازیم.

 

فروش بالابر هیدرولیک

 

آسانسور هیدرولیکی چیست؟

آسانسورهای هیدرولیکی یکی از پرطرفدارترین بالابرنده ها در ساختمان های امروزی است. این بالابرنده ها بر اساس یک پمپ با انرژی الکتریکی کار می کنند که مایع هیدرولیک تحت فشار(معمولا به شکل روغن است) را به سیستم بالابر جک هدایت می کند. یک پیستون که درون یک سیلندر در پایه آسانسور نصب شده است، کابین را بالا و پایین می آورد.

حداکثر سرعت این آسانسورها ۱ متر بر ثانیه می باشد. همین موضوع سبب شده تا از بالابرهای هیدرولیکی در ساختمان هایی با ارتفاع متوسط و کمتر(حداکثر 5 طبقه) استفاده شود. همچنین در آسانسورهای هیدرولیکی برای اینکه بتوان کابین را تا چندین طبقه بالا برد، نه تنها انرژی زیادی مصرف می شود بلکه به سیلندر و پیستون بلندتری نیز نیاز می باشد. به همین دلیل، نمی توان از این نوع آسانسورها در همه ساختمان ها استفاده کرد.

ساختار بالابرنده های هیدرولیکی چگونه است؟

بطور کلی، یک بالابر هیدرولیکی از سه جزء اصلی؛ جک، روغن هیدرولیک  و پاوریونیت تشکیل شده است.

جک

جک در بالابرهای هیدرولیک برای جابجایی صفحه نگهدارنده به کار می رود. در واقع جک هیدرولیک آسانسور از یک سیلندر و پیستون تشکیل شده اند؛ سیلندر محفظه ای است مقاوم و مستحکم که قسمت بیرونی آن می بایست در برابر خوردگی و رطوبت و فشارهای وارده مقاومت لازم را داشته باشد و قسمت اندرونی آن هم می بایستی صاف و صیقلی بوده که پیستون درون آن جای گیرد و در داخل آن حرکت کند.

روغن هیدرولیک

سیستم های هیدرولیک بگونه ای کار می کنند که حرارت بالایی تولید می شود. این حرارت بالا می تواند اختلالاتی را در عملکرد بالابر ایجاد کند. بنابراین روغن هیدرولیک یکی از مهم ترین بخش های سیستم آسانسور هیدرولیک است.

یک روغن هیدرولیک استاندارد نه تنها موجب عملکرد صحیح پیستون ها می شود، بلکه باعث روغن کاری مناسب بخش های مختلف پمپ، شیر ها، دریچه ها و جک نیز می شود. بنابراین میزان ویسکوزیته روغن هیدرولیک باید به گونه ای باشد که به راحتی جاری شده و در سرمای زیاد ایجاد سر و صدا نکند. از طرفی نیز نباید غلظت به قدری بالا باشد که موجب کندی حرکت شیرها و دریچه ها گردد. دمای مناسب روغن هیدرولیک می بایست بین 20 الی 25 درجه سانتیگراد باشد.

پاوریونیت

پاوریونیت هیدرولیک منبع تامین قدرت و نیروی سیستم هیدرولیک است. ساختار کلی پاوریونیت به این صورت است که از یک جعبه فلزی محکم تشکیل شده است و متعلقات مربوط به سیستم فشار سازی و مدار هیدرولیک در آن قرار دارد.

پاوریونیت هیدرولیک شامل مجموعه ای از مخزن هیدرولیک، موتور هیدرولیک، پمپ هیدرولیک، شیرآلات کنترلی فشار و دیگر لوازم نصب شده بر روی آنها است که جهت تامین دبی، کنترل فشار و جهت جریان مورد استفاده قرار می گیرند.

ایرادات پاوریونیت هیدرولیکی و عیب یابی آنها

یکی از ایرادات معمولی که در سیستم پاوریونیت نمایان می شود، موضوع نشتی در این سیستم می باشد. نشتی در سیستم پاوریونیت به دو صورت می باشد:

1.    نشتی از شیر پاورپک کامپکت باشد.

در اینصورت سه حالت باید بررسی شود:

حالت اول: نیرو بر روی سر جک زیاد شده است.در صورت بروز این مشکل، باید کابین یا کفی بالابر را بدون بار استارت کنید.
حالت دوم: خرابی شیر پایپ بدلیل گرفتگی ساچمه پایپ باشد. در این حالت، شیر نمی تواند سوپاپ را قفل کند. تعویض شیر یا تعمیر آن می تواند این ایراد را برطرف سازد.
حالت سوم: اورینگ آب بندی دور شیر دچار پارگی شده که در صورت تعویض، مشکل حل خواهد شد.
2.    اگر پروانه خلاف جهت بچرخد.

در اینصورت سوپاپ خطی دچار مشکل شده است. با تعویض اورینگ(در صورت پارگی) و یا شستشوی سوپاپ، مشکل به راحتی برطرف می شود. با اصلاح موارد بالا می توانید به راحتی از نشتی پاوریونیت جلوگیری کنید.

ایرادات رایج آسانسور هیدرولیکی و عیب یابی آنها

رایج ترین ایرادات و اشکالات بالابرهای هیدرولیکی عبارتند از:

1.    بالابر در زمان پایین آمدن سرعت کمی دارد.

برای عیب یابی این وضعیت می بایست سه حالت را در نظر گرفت:

حالت اول فیلتر ورودی شیر بالابر کثیف و جرم گرفته شده است. با تمیز کردن آن می توان مشکل را حل نمود.
حالت دوم ممکن است نمد روغن دان روی ریل از مسیر اصلی خود منحرف شده باشد و روغن کاری بطور صحیح انجام نشود.
حالت سوم از یک تعمیرکار کارآزموده بخواهید تنظیمات مربوط به شیر بلین (در صورت استفاده در سیستم) بررسی گردد و مجدد تنظیم شود.

2.    جک بالابر دچار نشتی و روغن ریزی شده است

برای این مشکل باید سه حالت را در نظر بگیرید.

حالت اول خرابی یا مشکل دار شدن پکینگ
حالت دوم خط و خش شدن سطح پیستون یا جدار داخلی سیلندر
حالت سوم مستهلک شدن قطعات آسانسور

3.     آسانسور در زمان بالا رفتن صدای ناجور می دهد

دو علت برای بروز این مشکل وجود دارد:

علت اول پکینگ پیستون مسدود شده است. به این ترتیب، پیستون بالابر در زمان بالا رفتن با دیوار سیلندر گیر کرده، ساییده می شود و صدای ناجور تولید می کند.
علت دوم خیلی به ندرت و در صورت استفاده طولانی مدت ایجاد می شود. در این حالت لنت های کفشک بالابر مشکل پیدا کرده اند.

4.     پاوریونیت در زمان کار کردن سروصدا می کند.

برای رفع این مشکل دو راه حل وجود دارد:

راه حل اول به جای پمپ معمولی، از پمپ اسکرو استفاده نمود. اگر از موتور سه فاز استفاده شود این روش کارآمدتر خواهد بود و صدا به شدت کاهش می یابد.
راه حل دوم از پاوریونیت مجهز به پمپ هیدرولیک غوطه ور استفاده شود.

5.    سرعت آسانسور کاهش پیدا کرده است.

برای این مشکل دو حالت را باید در نظر گرفت:

حالت اول تنظیمات شیر بالابر بهم خورده است.
حالت دوم فیلتر پمپ بالابر کثیف است.

6.    در زمان استارت آسانسور تکان شدیدی می خورد

در این حالت باید به جای شیر معمولی از شیرهای بلین بویین دار استفاده شود.

7.     آسانسور در انتهای جک با نیروی بسیار کمی بسمت بالا حرکت می کند.

این مشکل زمانی رخ می دهد که روغن هیدرولیک در پاور یونیت کم شده باشد.

8.     کلید شاسی فرمان به خوبی کار نمی کند

سیم های داخل شاسی ممکن است قطع یا شل شده باشند.

هزینه عیب یابی و تعمیر ایرادات آسانسور هیدرولیکی

قیمت تعمیر و عیب یابی بالابر هیدرولیکی با توجه به نوع آسانسور، عمر آن و هزینه تعمیر قطعات تعیین می شود. علاوه بر این، در صورتی که نیاز به تعویض قطعه ای از آسانسور باشد، هزینه قطعه روی هزینه نهایی تعمیر آسانسور افزوده می شود.

در پایان، امیدواریم خواندن این مطلب اطلاعات مفید و کاملی از انواع ایرادات و اشکالات بالابرهای هیدرولیکی و نحوه عیب یابی آنها در اختیار شما قرار داده باشد تا بتوانید با تشخیص صحیح و به موقع، نه تنها از خسارات ناشی از عدم تعمیر به موقع آسانسور جلوگیری کنید، بلکه از تحمیل هزینه های بیشتر خودداری نمایید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *