بررسی انواع پمپ هیدرولیک آسانسور

فروش آسانسور

آسانسور هیدرولیکی یکی از محبوب‌ ترین انواع آسانسور است که حرکت آن به کمک پمپ و سیلندرهای هیدرولیک میسر می‌ شود. پمپ هیدرولیک که یکی از اجزای آسانسورهای هیدرولیک است، با وجود اندازه کوچکی که دارد، وزن بسیاری را می‌ تواند جابجا کند. در این مقاله از آسیا هیدرولیک به معرفی پمپ هیدرولیک و بررسی انواع آن پرداخته‌ ایم.

 

انواع پمپ هیدرولیک

از پمپ‌ های هیدرولیک آسانسور برای ایجاد جریان سیال در سیستم‌ های هیدرولیکی استفاده می‌ شود. پمپ موجود در این سیستم بر نیروی مقاومت سیال مدار غلبه کرده و با این کار موجب جابجایی کابین آسانسور و یا بالابر می‌ شود.
به طور کل پمپ‌ ها به دو طریق تقسیم‌ بندی می‌ شوند که یک مدل جابجایی غیر مثبت و جابجایی مثبت و دیگری جابجایی ثابت و جابجایی غیر ثابت است.

پمپ‌ های جابجایی غیر مثبت

پمپ‌های جابجایی غیر مثبت قابلیت مقاومت در فشارهای بالا را نداشته و بیشتر در فشارهای پایین و جریان‌ های بالا از آن ‌ها استفاده می‌ شود. به دلیل همین ویژگی از پمپ‌ های جابجایی غیر مثبت در سیستم‌ های هیدرولیکی و به طور کل در صنعت استفاده نمی‌ شود.

پمپ‌ های جابجایی مثبت

پمپ‌ های جابجایی مثبت با هر دور چرخش محور پمپ، مقداری از سیال را وارد سیستم هیدرولیک می‌ کنند. از این دسته پمپ‌ ها در فشارهای بالا استفاده می‌ شود، به همین خاطر از این پمپ‌ ها در سیستم‌ های هیدرولیکی استفاده می‌ شود. از ویژگی‌ های پمپ‌ جابجایی مثبت می‌ توان به ابعاد کوچک و فشرده، انعطاف پذیری بالا و بازده حجمی بالا در آن اشاره کرد.
در پمپ‌ های جابجایی ثابت با هر دور چرخش محور، مقدار سیال پمپ شده ثابت است و در مقابل در پمپ‌ های جابجایی متغیر با هر دور چرخش محور، مقدار سیال پمپ شده متغیر است.
از انواع پمپ هیدرولیک آسانسور می‌ توان به پمپ هیدرولیک چرخ‌ دنده‌ای، پمپ هیدرولیک پره‌ ای و پمپ هیدرولیک پیستونی اشاره کرد.

پمپ هیدرولیک چرخ‌ دنده‌ ای

این پمپ‌ ها دارای طراحی ساده و قیمت ارزان بوده به همین دلیل بیشتر از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌ گیرند. بیشترین استفاده پمپ‌ های چرخ‌ دنده‌ ای در مصارف عمومی چون آسانسورهای حمل بار و بالابرهای نفربر است. از معایب این پمپ‌ ها می‌ توان به سر و صدای زیاد آن اشاره کرد.

پمپ هیدرولیک گوشواره‌ ای

در بین انواع مختلف پمپ‌ های چرخ‌ دنده‌ ای این پمپ‌ ها کمترین سر و صدا را به وجود می‌ آورند. همچنین در بین انواع مختلف چرخ‌ دنده‌ ای‌ این مدل بیشترین جابجایی حجمی را داراست.

پمپ هیدرولیک چرخ‌ دنده خارجی

این پمپ‌ ها شامل دو چرخ‌ دنده محرک و متحرک هستند. از پمپ هیدرولیک چرخ دنده خارجی در فشارهای پایین استفاده می‌ شود. در این پمپ از چرخ‌ دنده نوع ساده استفاده می‌ شود و حجم جابجایی آن ‌ها 0.2 تا 200 سانتی‌ متر مکعب و حداکثر فشار 300 بار است.

پمپ هیدرولیک چرخ‌ دنده داخلی

در این پمپ یک قطعه به عنوان چرخ‌ دنده محرک، یک قطعه به عنوان چرخ‌ دنده متحرک و قطعه دیگری به عنوان آب‌ بند هلالی وجود دارد. از پمپ هیدرولیک چرخ‌ دنده داخلی نیز در فشارهای پایین استفاده شده و حداکثر فشار آن‌ ها 300 بار است. بازدهی پمپ هیدرولیک چرخ‌ دنده داخلی نسبت به نوع خارجی به دلیل تعداد چرخ‌ دنده درگیر بیشتر، پایین‌ تر است ولی در مقابل نوسانات خروجی کمتری را نسبت به نوع خارجی پمپ هیدرولیک چرخ‌ دنده ای داراست. حجم جابجایی این نوع از پمپ‌ ها بین 3 تا 250 سانتی‌ متر مکعب است.

پمپ هیدرولیک ژیروتوری

این مدل از پمپ‌ های چرخ‌ دنده‌ ای، دارای چرخ‌ دنده‌ ای با هفت دندانه و یک ژیروتور با شش دندانه است. از نظر ساختار پمپ هیدرولیک ژیروتوری شباهت بالایی به پمپ چرخ‌ دنده داخلی دارد. از این پمپ در فشارهای پایین مورد استفاده قرار می‌ گیرد، در نتیجه دارای راندمان خوبی نیست و کاربرد کمتری در سیستم‌ های هیدرولیک دارد.
پمپ هیدرولیک پیچی
پمپ هیدرولیک پیچی به دلیل استفاده از محور حلزونی در اجزای آن به پمپ حلزونی نیز معروف است. تعداد محورهای حلزونی این پمپ می‌ تواند بین 1 تا 3 عدد باشد. از ویژگی‌ های این پمپ می‌ توان به کم صدا بودن و قابلیت کار با انواع سیالات را نام برد. پمپ هیدرولیک پیچی می‌ تواند تا فشار 200 بار را تولید کرده به همین دلیل از این پمپ در فشارهای پایین و دبی‌ های بالا استفاده می‌ شود. حجم جا به جایی پمپ مذکور بین 15 تا 3500 سانتی‌ متر مکعب است. کاربرد پمپ هیدرولیک پیچی در آسانسورها، بالابرها، بالابرهای نفربر؛ بالابرهای خانگی، خانه‌ ها و … است.

پمپ هیدرولیک پره‌ ای

بر روی این پمپ‌ ها یک سری پره تعبیه شده است که پره‌ ها بر روی روتور نصب شده‌ اند و در داخل یک حلقه بادامکی می‌ چرخند. پمپ‌ های پره‌ ای در فشارهای متوسط مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این نوع از پمپ‌ های هیدرولیک آسانسور دارای دو نوع متعادل و نامتعادل است که در ادامه به توضیح این دو مدل پرداخته‌ ایم.

پمپ هیدرولیک پره‌ ای متعادل

پمپ هیدرولیک پره‌ ای متعادل دارای دو مجرای ورودی و خروجی است که این دو مجرا در کنار هم قرار گرفته‌ اند و یک تعادل هیدرولیکی را به وجود آورده‌ اند. این نوع از پمپ‌ ها از دسته پمپ‌ های جابجایی ثابت بوده و قابلیت جابجایی به صورت متغیر را ندارند.

 پمپ هیدرولیک پره‌ ای نامتعادل

در این پمپ‌ ها مجرای ورودی و خروجی در تعادل قرار ندارد، از این رو همیشه یک نیروی دائمی به یاتاقان‌ های پمپ مذکور وارد می‌ شود که این نیرو می‌ تواند در دراز مدت موجب سایش اجزای پمپ شود. این پمپ برخلاف نوع متعادل در دو نوع جابجایی مثبت و جابجایی متغیر ساخته می‌ شود. خوب است بدانید که راندمان پمپ پره‌ ای جابجایی متغیر نسبت به پمپ پره‌ ای جابجایی ثابت بالاتر است.

پمپ هیدرولیک پیستونی

پمپ هیدرولیک پیستونی از تعداد بالایی سیلندر و پیستون تشکیل شده است. این نوع از پمپ‌ ها دارای دو نوع محوری و شعاعی هستند که هر دو نوع به صورت جابجایی ثابت و جابجایی متغیر تولید می‌ شوند. در بین انواع پمپ‌ های هیدرولیک آسانسور، پمپ هیدرولیک پیستونی گران‌ ترین نوع پمپ محسوب می‌ شود زیرا در کنار طول عمر بالایی که دارد، راندمان بالایی نیز برای آسانسور به وجود می‌ آورد. از پمپ هیدرولیک پیستونی در فشارهای بالا استفاده قرار می‌ شود، به همین دلیل این نوع پمپ را می‌ توانید در انواع بالابر صنعتی، باربر و لیفتراک مشاهده کنید.

پمپ پیستونی شعاعی

سیلندر و پیستون موجود در اجزای این پمپ نسبت به محور محرک به صورت شعاعی قرار گرفته‌ اند. این پمپ برای استفاده در فشارهای بالا به دو صورت جابجایی ثابت و جابجایی متغیر تولید می‌ شود. حجم جابجایی پمپ پیستونی شعاعی بین 0.5 تا 100 سانتی‌ متر مکعب است و حداکثر فشاری که قادر به تحمل آن است برابر با 700 بار است.

پمپ هیدرولیک پیستونی محوری با محور خمیده

پمپ هیدرولیک پیستونی محوری از قدیمی‌ ترین پمپ‌ های هیدرولیکی است. در این پمپ محور محرک پمپ و خط مرکزی منطقه سیلندر زاویه‌ ای را تشکیل می‌ دهند که این زاویه با توجه به این که پمپ از نوع جابجایی ثابت یا جابجایی متغیر باشد، قابل تغییر خواهد بود. گفتنی است زاویه مذکور بین 0 تا 30 درجه قابل تغییر است. حداکثر فشاری که این پمپ می‌ تواند تحمل کند برابر با 400 بار است.

پمپ هیدرولیک پیستونی محوری با محور زاویه‌ دار

در این دسته از پمپ‌ ها، پیستون مد نظر با محور محرک در یک راستای موازی قرار می‌ گیرد. در این نوع از پیستون‌ ها نیز انتهای میله پیستون با محور محرک زاویه ای می‌ سازد که این زاویه می‌ تواند بین 0 تا 8 درجه متغیر باشد. بیشترین فشاری که این پمپ می‌ تواند تحمل کند بین 350 تا 400 بار است.

پمپ هیدرولیک آسانسور دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها با توجه به ویژگی‌ هایی که دارند، در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند. به همین دلیل قبل از سفارش پمپ هیدرولیک آسانسور لازم است کاربری خود را مشخص کرده تا بتوانید مناسب‌ ترین پمپ را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *