مقایسه آسانسور کششی و هیدرولیکی

فروش قطعات آسانسور هیدرولیک

تصمیم گیری درباره اینکه چه آسانسوری برای ساختمان تان بهتر است، کار دشواری است، مگر اینکه با سیستم مکانیکی آن آشنا باشید. شرکت های آسانسور انواع مختلفی از آسانسورها را از جمله آسانسور کششی و هیدرولیک دارند. اما احتمال زیاد حتی نمی توانید تفاوت بین آنها را تشخیص دهید.
آسانسور انواع مختلفی دارد، برخی از آنها برای ساختمان های کوچک تر مناسب هستند و برخی دیگر در برج ها و آسمان خراش ها بکار می روند. ما در این مطلب قصد داریم دو نوع از متداول ترین آسانسورها که در ساختمان های امروزی بکار می روند، یعنی آسانسور کششی و آسانسور هیدرولیک را معرفی کرده و تفاوت هر یک را توضیح دهیم.

 

آسانسور هیدرولیک

آسانسور کششی چه فرقی با آسانسور هیدرولیکی دارد؟

اصلی ترین تفاوت آسانسورهای کششی و هیدرولیکی در نحوه انتقال سیستم های کابین می باشد. در آسانسورهای کششی، کابین به وسیله طناب فولادی یا تسمه های کششی بر روی سیستم قرقره بالا و پایین می رود. به این ترتیب، آسانسور کششی در مقایسه با آسانسور هیدرولیکی:
● مصرف انرژی کمتری دارد.
● قابل استفاده در ساختمان های نیمه بلند تا بسیار بلند است.
● سواری نرم و راحت تری دارند.
علاوه بر این در آسانسور کششی از وزنه تعادل برای جبران وزن کابین و سرنشینان استفاده می شود. بنابراین موتور آسانسور همه وزنی را به حرکت در نمی‌آورد و در نتیجه کارایی سیستم بهبود می‌ یابد و هزینه اولیه نیز کاهش پیدا می‌ کند.

آسانسور کششی

آسانسور کششی متداول ترین نوع آسانسور است که به دلیل سرعت، حرکت و شتاب شان بیشتر در ساختمان های بلند (بلندتر از 150 متر) مورد استفاده قرار می گیرد. این آسانسورها از کابین، وزنه ای متصل به دو سر سیم بکسل که روی قرقره ای بزرگ حرکت می کنند، تشکیل شده است. به عبارت دیگر، این نوع آسانسور در اصل یک کابین بر روی طناب های فولادی است که به دور میخ های متصل به یک موتور الکتریکی حلقه می شوند. میخ ها در انتهای خود وزنه تعادل متصل می کنند تا وزن کابین و آسانسور متعادل شود. کشش روی طناب های فولادی باعث بالا یا پایین رفتن آسانسور می شود.

انواع آسانسور کششی

آسانسور کششی می تواند به دو نوع گیربکس یا گیرلس باشد. هر دو نوع مدل توسط موتورهای الکتریکی جریان متناوب (AC) یا جریان مستقیم (DC)هدایت می شوند.

1. آسانسور کششی گیربکس
در آسانسور کششی گیربکس، یک گیربکس به موتور متصل است که باعث حرکت چرخ و طناب ها می شود. حداکثر سرعت آسانسورهای گیربکس 2.5 متر بر ثانیه است. این مدل ها از نظر سرمایه گذاری اولیه، هزینه نگهداری و مصرف انرژی در رده متوسط قرار دارند.
2. آسانسور کششی گیرلس
آسانسور گیرلس دارای جعبه دنده ای است که به موتور الکتریکی وصل شده و به منظور کنترل سیستم طناب و قرقره، قیچی بالابر را می چرخاند. همین موضوع باعث می شود تا سرعت آن در مقایسه با نوع گیربکس تا 10 ثانیه بر متر افزایش پیدا کند و به حداکثر سرعت 20 متر بر ثانیه برسد. هزینه اولیه آسانسورهای کششی گیرلس بالا است، اما هزینه نگهداری آن متوسط می باشد. همچنین راندمان انرژی گیرلس در مقایسه با نوع گیربکس بسیار بالا است زیرا برای حرکت دادن کابین به انرژی کمتری نیاز دارد.

آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیکی یکی از پرطرفدارترین بالابرنده های نیمه دوم قرن بیستم است. این بالابرنده ها بر اساس یک پمپ با انرژی الکتریکی کار می کنند که مایع هیدرولیک تحت فشار(که معمولا به شکل روغن است) را به سیستم بالابر جک هدایت می کند. یک پیستون که درون یک سیلندر در پایه آسانسور نصب شده است، کابین را بالا و پایین می آورد.

آسانسورهای هیدرولیکی در مقایسه با آسانسورهای کششی:

● هزینه نصب مناسب تری دارند
● هزینه نگهداری و تعمیر آنها ارزان تر است
● برای جابجایی بارهای سنگین، گزینه بهتری هستند
سرعت آسانسورهای هیدرولیکی در مقایسه با انواع دیگر بالابرها کمتر است. حداکثر سرعت این آسانسورها ۱ متر بر ثانیه می باشد. همین موضوع سبب شده تا از بالابرهای هیدرولیکی در ساختمان هایی با ارتفاع متوسط و کمتر(حداکثر 5 طبقه) استفاده شود.
همچنین در آسانسورهای هیدرولیکی برای اینکه بتوان کابین را تا چندین طبقه بالا برد، نه تنها انرژی زیادی مصرف می شود؛ بلکه به سیلندر و پیستون بلندتری نیز نیاز می باشد. به همین دلیل نمی توان از این نوع آسانسورها در همه ساختمان ها استفاده کرد.

انواع آسانسور هیدرولیکی

1. آسانسور هیدرولیکی چاهک دار
در آسانسور هیدرولیکی چاهک دار موتور و سیلندرهای هیدرولیکی همگی در داخل یک چاهک قرار دارند. عمق این چاهک بسته به نوع سیلندر متفاوت است و در برخی موارد، با کمک قرقره عمق چاهک به حداقل خود می رسد.
2. آسانسور هیدرولیکی بدون چاهک
در آسانسور هیدرولیکی بدون چاهک، در دو طرف کابین دو جک هیدرولیکی قرار دارد. همچنین در این نوع بالابرها بسته به ارتفاع ساختمان از پیستون های مرحله ای و معمولی استفاده می شود. پیستون های مرحله ای مناسب ساختمان هایی تا ارتفاع 15 متر و پیستون های معمولی برای ساختمان هایی تا ارتفاع 6 متر در نظر گرفته شده است.

بررسی آسانسور کششی و آسانسور هیدرولیکی

در این قسمت برای درک بهتر تفاوت دو نوع آسانسور، فهرستی از نکات مثبت و منفی هر یک در اختیارتان قرار داده ایم.

نکات مثبت آسانسور کششی

● اندازه موتور کوچکتر .
● سرعت بیشتری دارد، به همین دلیل گزینه بهتری برای ساختمان های بسیار بلند است.
● ایمنی بالاتری دارد.
● انرژی کمتری استفاده می کنند.

نکات منفی آسانسور کششی

● هزینه نصب و نگهداری بالایی دارد.
● ظرفیت کابین محدود است.
● محدودیت تحمل وزن دارد.
● در صورت قطع برق و یا از کار افتادن آسانسور، خروج مسافرین از کابین چندان ساده نیست و باید توسط شخصی با دانش متوسط انجام شود.

نکات مثبت آسانسور هیدرولیکی

● هزینه نصب کمتری دارند.
● سواری نرم و راحت تری دارد.
● هزینه نگهداری و تعمیر آن ارزان تر است.
● برای حمل بارهای سنگین بهترین گزینه هستند.
● به آسانی نصب می شوند.
● فضای کمتری را درون ساختمان اشغال می کنند.
● در صورت قطع برق و یا از کار افتادن آسانسور، یک فرد غیر متخصص نیز می تواند به راحتی شیر هیدرولیک را باز کند و کابین را به پایین ترین طبقه هدایت نماید.

نکات منفی آسانسور هیدرولیکی

● سرعت پایینی دارند، به همین دلیل از آنها در ساختمان هایی با ارتفاع متوسط و یا کم استفاده می شود.
● روغن هیدرولیکی مورد استفاده در این آسانسورها باعث آلودگی محیطی می شود.
● انرژی بیشتری را مصرف می کنند.

اکنون که اطلاعات مفیدی درباره آسانسور هیدرولیکی و کششی کسب کرده اید، باید مناسب ترین نوع را برای ساختمان خود انتخاب کنید. برای این منظور بهتر است ابتدا فضای موردنظر برای آسانسور را بررسی کنید. اما این تنها فاکتور تعیین کننده انتخاب آسانسور نیست. نوع فضایی که در آن از آسانسور استفاده می کنید، انتظارات تان از یک بالابر مسکونی، تناسب طراحی کابین با فضای ساختمان همگی جزو مواردی است که باید قبل از تصمیم گیری در انتخاب آسانسور به آنها توجه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *