خرید تجهیزات آسانسور و بالابر و معرفی انواع آن‌

قطعات بالابر

امروزه اکثر خانه‌ ها و ساختمان‌ های اداری دارای آسانسور هستند و افراد برای رفت و آمد از آسانسور استفاده می‌ کنند. آسانسورها دارای تجهیزات متعددی هستند، از این رو شناختن آنها و تجهیزات شان در زمان استفاده از آسانسور و یا خرید تجهیزات آسانسور موثر خواهد بود. در کنار آسانسورها، بالابرها نیز کاربرد بسیاری به خصوص در صنعت دارند و برای حمل بار از آن ‌ها استفاده می‌ شود. هم آسانسور و هم بالابر برای جا به‌ جایی عمودی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، ولی تفاوت‌ هایی با هم دارند. در این مقاله به معرفی آسانسور و بالابر و انواع آن ‌ها پرداخته‌ ایم.

 

قطعات آسانسور هیدرولیک

آسانسور چیست؟

آسانسور اتاقک کوچکی است که افراد برای جابه‌ جایی به صورت عمودی از آن استفاده می‌ کنند. ابعاد آسانسور می‌ تواند متغیر باشد و به ظرفیت ساختمان بر می‌ گردد. آسانسورهای مورد استفاده در ساختمان‌ ها به دو نوع کششی و هیدرولیکی تقسیم می‌ شوند.

آسانسور کشی

آسانسور کششی را می‌ توان یکی از قدیمی‌ ترین و پر استفاده‌ ترین مدل‌ های آسانسور دانست. آسانسورهای کششی هم استفاده خانگی و هم استفاده تجاری دارند. در این آسانسورها از سیم بکسل، فلکه و وزنه برای جا به جایی استفاده می‌ شود. قدرت آسانسور کششی از طریق نیروی گیربکس و الکتروموتور به دست می‌ آید.

آسانسور هیدرولیکی

این نوع از آسانسور توسط نیروی فشار روغن کار می‌ کند. از مزایای این آسانسورها می‌ توان به کمتر شدن فضای اشغال شده در ساختمان اشاره کرد. در آسانسورهای هیدرولیکی منبع قدرت جک و پاوریونیت است. ولی پاوریونیت چیست و چگونه موجب حرکت آسانسور هیدرولیکی می‌ شود؟ در ادامه پاسخ این سوال را می‌توانید بخوانید.

پاوریونیت هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

این روزها آسانسورهای هیدرولیکی طرفداران بسیاری به دست آورده‌ اند و به همین دلیل اجزای آنها نیز شناخته‌ شده‌ تر از گذشته هستند. پاوریونیت هیدرولیک که یکی از مهم‌ ترین اجزای آسانسورهای هیدرولیک است، تولیدکننده نیرو و قدرت در این آسانسورها است. پاوریونیت هیدرولیک دارای اجزای مختلفی مانند مخزن هیدرولیک، موتور هیدرولیک، شیرآلات کنترلی فشار، پمپ هیدرولیک و … است. پاوریونیت هیدرولیک لوازم جانبی متعددی نیز دارد که در ادامه به معرفی آن ‌ها پرداخته‌ ایم.

پمپ دستی

از پمپ دستی زمانی که آسانسور به دلایل مختلف چون نقص فنی و یا قطعی برق در بین طبقات متوقف شده است، برای رساندن برق به کابین و حرکت آن می‌ توان استفاده کرد.

المنت حرارت دهنده

پاوریونیت‌ ها دارای روغنی هستند که این روغن باید دارای دمای متوسط 15 سلسیوس باشد. پایین رفتن و یا بالا رفتن دما از محدوده 15 سلسیوس می‌ تواند موجب ناکارآمد شدن آسانسور شود. به طور مثال در مناطق سردسیر دمای روغن به سرعت پایین می‌ آید، به همین دلیل از المنت حرارت دهنده به جهت گرم کردن روغن و بالا بردن دمای آن استفاده می‌ شود تا کارآیی آسانسور از بین نرود.

سیستم خنک کننده

همان‌ طور که پیش‌ تر گفته شد، بالا رفتن بیش از حد روغن نیز می‌ تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. به طور مثال در ساختمان‌ های پر رفت و آمد، از آسانسور زیاد استفاده می شود و به همین دلیل دمای روغن بیشتر از حد معمول بالا می رود. بالا رفتن دمای روغن موجب رقیق شدن آن و کارکرد ضعیف آسانسور می‌ شود، اما وجود یک سیستم خنک کننده دمای روغن را به حد عادی بر می‌ گرداند.
یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های آسانسور درب آن است. درب‌های آسانسور نیز دارای انواع مختلفی است. گفتنی است این تفاوت به نوع آسانسور مرتبط نیست و از هر کدام از درب‌ های معرفی شده  می‌ توان هم برای آسانسور کششی و هم آسانسور هیدرولیکی استفاده کرد.

انواع درب آسانسور

درب آسانسور در کنار جنبه تزیینی آن، موجب ایمنی مسافران نیز می‌ شود، به همین دلیل اهمیت بالایی دارد. به طور کل دو نوع درب برای آسانسور استفاده می‌ شود که یکی از آن ‌ها درب طبقات و دیگری درب کابین است. درب طبقات همان دری است که در محل ورودی کابین قرار می‌ گیرد. خود درب طبقات نیز دارای انواع مختلف لولایی، تلسکوپی و سانترال است که در ادامه هر کدام از این درب‌ ها معرفی شده‌ اند.

 

درب لولایی آسانسور

درب‌ های لولایی ساده‌ ترین و ارزان‌ ترین درب های آسانسور است. این درب‌ ها فضای کمی از نظر عرض درب نیاز دارند، زیرا تنها از یک درب و یک چارچوب ساده تشکیل شده‌ اند. درب‌ های لولایی دارای معایبی چون باز شدن در به صورت 90 درجه و مسدود شدن راهرو، سختی باز کردن این درها برای افراد ویلچرنشین و یا سالمند و عدم کنترل بر روی زمان باز و بسته شدن آسانسور و به دنبال آن افزایش ترافیک ساختمان هستند. گفتنی است درب لولایی آسانسور از چارچوب، دستگیره، کنتاکت، لولاها، لته و دیکتاتور تشکیل می‌ شود.

درب تلسکوپی آسانسور

درب‌ های تلسکوپی از یک سمت باز و بسته می‌ شوند. این درب‌ ها دارای سه قاب هستند که در بالای آنها نصب می‌ شود و در هنگام باز و بسته شدن، به صورت کشویی بر روی یکدیگر قرار می‌ گیرند. درب تلسکوپی نسبت به درب‌ های لولایی زمان استفاده از آسانسور را کمتر می‌ کند و در نتیجه ترافیک ساختمان کاهش می‌ یابد.

درب سانترال آسانسور

درب‌ های سانترال دارای دو لنگه مجزا از هم هستند. درب‌ سانترال موجب باز شدن درب از قسمت میانی آن می‌ شود. این لنگه‌ ها در زمان باز شدن به صورت کشویی به سمت راست و چپ می‌ روند و هنگام بسته شدن نیز به صورت مماس در کنار هم قرار می‌ گیرند.
از مزایای این درب‌ ها می‌ توان به سرعت باز و بسته شدن آن‌ ها و اشغال نکردن فضای راهرو اشاره کرد. از معایب درب سانترال نیز می‌ توان به کار نکردن چشمی درب آسانسور اشاره کرد. از درب سانترال آسانسور در ساختمان شرکت‌ هایی که رفت و آمد بسیاری وجود دارد استفاده می‌ شود.

بالابر چیست؟

بالابرها کارکردی مشابه آسانسور دارند، با این تفاوت که از آن‌ ها در محیط‌ های کاری استفاده می‌ شود. بالابرها ایمنی کمتری نسبت به آسانسورها دارند، زیرا آسانسورها دارای سیستم‌ های ضد سقوط و ایمنی هستند که به کمک آن‌ جان مسافران را حفظ می‌ کنند. به همین دلیل برای ساختمان‌ های خانگی و تجاری مناسب نیستند. البته در مکان‌ هایی که امکان نصب آسانسور وجود ندارد، می‌ توان در مواقع خاص از بالابر به جای آسانسور برای جابه ‌جایی افراد استفاده کرد. بالابرها دارای انواع مختلفی چون بالابر وینچی، بالابر خانگی، بالابر فروشگاهی، بالابر مغازه، بالابر ویلچر، بالابر ساختمانی و بالابر صنعتی هستند.
بالابر صنعتی برای محیط‌ های کارخانجات و کارگاهی مناسب است و به طور کل برای حمل بار طراحی می‌شود. بالابر صنعتی دارای انواع مختلف ثابت، متحرک، وینچی و نفربر است.

بالابر صنعتی ثابت

این نوع بالابرها از انوع بالابر هیدرولیکی هستند. بالابرهای صنعتی ثابت به صورت ثابت در محلی نصب می‌ شوند. بالابرهای ثابت قدرت بیشتری دارند و به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

بالابر صنعتی متحرک

از بالابرهای متحرک بیشتر در کارخانه‌ ها استفاده می‌ شود. این بالابرها ارتفاع‌ های گوناگونی دارند که با توجه به نیاز کاربر ارتفاع شان مشخص می‌ شود.

بالابر صنعتی وینچی

بالابرهای وینچی قدرت کمتری برای جابه ‌جایی بار دارند، از این رو بار کمتری جا به جا می‌ کنند. به همین دلیل بیشتر در مکان‌ هایی استفاده می‌ شود که قدرت کمتری برای حمل بار نیاز است.

بالابر صنعتی نفربر

بالابرهای نفربر در ارتفاعات بالا استفاده می‌ شوند. این بالابرها به صورت متحرک هستند و در ارتفاعات مختلف می‌ توان از آن‌ استفاده کرد.
آسانسورها بیشتر برای جا به جایی افراد و بالابرها بیشتر برای جا به جایی وسایل استفاده می‌ شوند. از آنجایی که بالابرها ایمنی آسانسورها را ندارند، بهتر است از آن ‌ها به عنوان آسانسور و برای حمل و نقل انسان استفاده نشود. برای خرید تجهیزات آسانسور لازم است با انواع آسانسور و تجهیزات آن آشنا باشید، در این مقاله به معرفی آسانسور، انواع آن و همچنین بالابرها پرداختیم و تفاوت بین آسانسور و بالابر را نیز توضیح دادیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *