مراحل نصب آسانسور هیدرولیک

بالابر صنعتی آسان هیدرولیک

آسانسور های هیدرولیک امروز در ساختمان‌ ها کاربرد بالایی دارند و همین باعث شده که افراد زیادی به دنبال کسب اطلاعات در مورد این آسانسورها باشند. اولین موردی که در خصوص آسانسورهای هیدرولیک باید بدانید این است که روند کار آنها بر اساس فشار روغن است  و نیروی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌ها توسط جک و پاوریونیت تامین می‌ شود. در ساده‌ترین حالت این آسانسورها دارای یک پیستون و سیلندر می‌ باشند که به شکل مستقیم به قسمت زیرین کابین آسانسور متصل می‌ شود. سپس موتور الکتریکی با پمپاژ کردن روغن به سمت سیلندر باعث به حرکت در آمدن پیستون و نهایتاً کابین می‌ شود. همچنین زمانی که کابین به طبقه مورد نظر شما می‌ رسد روند پمپاژ روغن به داخل سیلندر و پیستون قطع شده تا آسانسور متوقف شود. برای آشنایی با مراحل نصب آسانسور هیدرولیک شما باید با انواع مختلف این آسانسورها و همچنین اجزای تشکیل دهنده آنها آشنا شوید. در ادامه این مطلب بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

 

بالابر ثابت

 

انواع آسانسور هیدرولیک

سیستم‌ های مورد استفاده برای آسانسور ‌های هیدرولیک معمولاً به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم هستند.

 

●        آسانسورهای هیدرولیک سیستم مستقیم

در این آسانسورها جک بدون واسطه به قسمت پایینی کابین متصل شده و عمل جابجایی کابین را انجام می‌ دهد. جک‌ های استفاده شده برای این نوع سیستم نصب آسانسور دارای شیر اطمینان مخصوص هستند و معمولا آسانسورهایی که در این دسته قرار می‌ گیرند را به دو نوع سیستم‌های مرکزی و سیستم‌ های کناری تقسیم می‌کنند.

 

●        آسانسورهای هیدرولیک سیستم غیر مستقیم

روند کار این آسانسورها به گونه‌ ای است که برای جابجایی کابین از سیم بکسل‌هایی که به قسمت یوک یا کاراسلینگ کابین وصل شده اند، استفاده می‌شود. جک مورد نظر ما در این آسانسورها دارای یک فلکه هرزگرد است که بخشی از سیم بکسل را به آن می‌ بندند. طرف دیگر سیم بکسل به چاهک آسانسور و بخش دیگر آن به قسمت زیر این کابین آسانسور متصل می‌ شود. آسانسور‌هایی که از این سیستم استفاده می‌ کنند، دارای سرعتی دو برابر نمونه‌ های سیستم مستقیم هستند، اما ظرفیت آنها برای حمل بار گاهاً پایین‌تر است.

 

نحوه قرارگیری سیلندر آسانسورهای هیدرولیک

یکی از مهم ترین نکاتی که در خصوص مراحل نصب آسانسور هیدرولیک باید بدانید، نحوه قرار گیری سیلندر در این آسانسور‌ها است. در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌ کنیم.

 

  • سیلندر با عملکرد کناری

معمولاً این سیلندرها به دو شکل مختلف به کابین اتصال پیدا می‌ کنند. در روش اول که اتصال مستقیم نام دارد، سیلندر درون چاه آسانسور قرار گرفته و به این صورت کابین آسانسور نیروی جانبی را بر ساختمان و ریل‌ها وارد می‌ کند. طول پیستون در این نوع سیلندر معمولاً ۵.۳ متر است. از آن جایی که وزن پایه و آسانسور به طور کلی در این سیستم زیاد می‌ باشد، چنین آسانسورهایی برای کارهای سبک مورد استفاده قرار می‌ گیرند. مزایای اصلی این سیلندر‌ها عبارتند از: نبودن خطر روغن ریزی، هزینه‌ های کمتر و عدم نیاز به حفاری زیاد. سیلندر با عملکرد کناری در آسانسورهای هیدرولیکی غیر مستقیم که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 

  • سیلندر با عملکرد مستقیم

برای نصب این سیستم‌ ها در قسمت کف چاهک آسانسور یک چاه به عمقی برابر طول جک نیاز داریم تا سیلندر را در آن قرار دهیم. قسمت دیگر سیلندر به صورت مستقیم به کابین وصل شده و این امکان را به ما می‌ دهد که بتوانیم بارهای سنگین‌ تری را با این آسانسورها جابجا کنیم. هزینه‌ های اولیه نصب این سیستم آسانسور معمولاً بیشتر از نوع اول است، اما مراحل نصب این نمونه از آسانسور هیدرولیک می‌ تواند آسان‌تر باشد.

 

شرح مراحل نصب آسانسور هیدرولیک

اولین بخش در مراحل نصب آسانسور هیدرولیک مشخص کردن پیش نیاز‌های نصب آسانسور می‌ باشد. در این مرحله شما با توجه به انتظارات و شرایط مورد نظر خود ابعاد چاهک، ابعاد کابین، مشخصات تابلو برق سه فاز مورد نظر و سایر اطلاعات ضروری برای نصب آسانسور را به دست بیاورید. در دست داشتن چنین اطلاعاتی در مراحل طراحی به شما اجازه می‌ دهد که محاسبات دقیق تری داشته باشید و بتوانید در زمان طی کردن پروسه عملی کار با دقت و سرعت بیشتری پیش بروید. در ادامه این مراحل را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

1.     آماده سازی کف چاله آسانسور

ارتفاع کف تا قبل از کف سازی انجام شده برای اولین توقف آسانسور، باید حداقل ۱۹۰ سانتی متر باشد. در زمان بتن ریزی برای کف چاله باید حتماً در نظر داشته باشید که فضای مناسب برای قاب وزنه تعادل در نظر گرفته شده و قطر بتن ریزی آرماتور بندی شده در این قسمت باید حدود ۳۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود. در زمان مشخص کردن این اندازه‌ ها فضای باقی مانده در چاهک به هیچ عنوان نباید کمتر از ۱۵۰ سانتیمتر باشد. در فضای خالی قطعات مختلف آسانسور مانند ضربه گیر، سینی کابین، لوازم مربوط به گاورنر یا ترمز اضطراری و محل عبور یوک‌ها قرار می‌ گیرد. همچنین آرماتور‌هایی برای نصب ضربه گیر طبق نقشه‌ های تعیین شده باید در نظر گرفته شود. بعد از نصب تمامی قطعات در چاه باز هم فضای خالی باقی می‌ ماند که به منظور حفظ جان تعمیرکار در زمان تعمیرات در نظر گرفته شده است.

 

  1. همزمان با احداث چاه آسانسور شما باید محل مناسبی برای چاه ارت پیش بینی کنید. عمق این چاه حداقل ۸.۳ متر می‌ باشد و برای افزایش قدرت رسانایی در این بخش شما باید از ۳۳% پتاسیم، ۳۳% زغال و ۳۳% نمک استفاده کنید.
  2. در این مرحله شما باید آهن کشی‌های سازه فلزی درون چاه آسانسور را طبق نقشه‌ های طراحی شده به صورت کامل انجام دهید. بعد از انجام آهن کشی زیر نظر مهندس ناظر باید با ضد زنگ آهن آلات، به صورت کامل بخش‌ های فلزی را بپوشانید. البته ممکن است در مواردی به جای آهن کشی به شما پیشنهاد شود که از دیوارکشی اطراف چاهک استفاده کنید. در این صورت شما باید طبق اصول وضع شده توسط شرکت تولید کننده آسانسور و با استفاده از مصالح پیشنهادی آنها روند انجام دیوارکشی را پیش ببرید. همچنین در این مرحله باید روشنایی‌ های مورد نیاز برای درون چاه که طبق دستورالعمل‌های وضع شده انجام شود.

 

  1. اولین موردی که در خصوص آماده سازی موتورخانه باید به یاد داشته باشید این است که حتما اندازه‌ها و ابعاد طبق نقشه‌ های اجرایی و فروشنده باید رعایت شوند. شرایط تهویه اتاق موتورخانه باید به گونه‌ ای باشد که حتماً دمای مناسب اتاق بین ۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌ گراد رعایت شود. اجزای الکتریکی تعبیه شده در موتورخانه مانند تابلو برق سه فاز و کابل کشی‌ های مورد نظر حتماً باید مورد تایید شرکت فروشنده آسانسور و یا ناظر مورد نظر شما باشند. همچنین برای مقابله با حوادث غیرمترقبه باید یک کپسول آتش نشانی استاندارد در محل نصب گردد.

 

  1. بعد از به پایان رسیدن نصب درب و ریل و همچنین کنترل نهایی این قسمت‌ها توسط افراد متخصص باید دیوار چینی‌های دور در به وسیله بلوک و یا آجر انجام شود. البته در سال‌های اخیر پوشش‌های فلزی نیز برای این قسمت‌ها در نظر گرفته شده است که قابل قبول هستند. از هر پوششی که برای این قسمتها استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان لبه‌های داخلی که به سمت چاهک هستند نباید از حد خود تجاوز کنند.

 

  1. کابل کشی‌ها و نصب تابلوهای برق باید حتماً زیر نظر افراد متخصص انجام شود و نکات ایمنی و حفاظتی رعایت گردند. قطر کابل‌ های مورد استفاده و همچنین فیوزهای به کار برده شده در تابلوهای برق نیز باید طبق نظر کارشناس مشخص شوند تا در طولانی مدت برای استفاده از آسانسور به مشکل بر نخورید.

 

  1. بتن ریزی‌ های انجام شده برای سقف چاه بعد از صدور تاییدیه توسط فروشنده آسانسور، باید به صورت اصولی و با قالب گذاری و آرماتوربندی انجام شود. زمان استاندارد برای مستحکم شدن بتن مورد استفاده برای این قسمت‌ها ۱۵ روز است. در ضمن با توجه به ظرفیت آسانسور و مقدار باری که در هر مرحله جابه جا میکند، ویژگی‌های بتن مانند نوع آرماتور، قطر آنها و قطر بتن نیز تغییر خواهد کرد.

 

نکته نهایی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که مراحل نصب آسانسور هیدرولیک بسیار پیچیده و تخصصی هستند و به همین دلیل شما باید قطعاً در هر مرحله سراغ افراد متخصصی بروید که تجربه کافی در این زمینه را دارند. همچنین در انجام هر مرحله توجه به نظرات شرکت فروشنده آسانسور و توصیه‌ های ناظران و کارشناسان ایمنی بسیار ضروری می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *