آسانسور هیدرولیکی و قطعات آن

آسانسور هیدرولیک یکی از انواع آسانسور است که با استفاده از سیستم‌های هیدرولیکی و با فشار روغن کار می‌کند. منبع تولید قدرت در این آسانسورها جک هیدرولیک و پاوریونیت هیدرولیک هستند. نمونه بسیار ساده محصولات صرفاً دارای یک جک و پیستون هستند که به طور مستقیم زیر کابین آسانسور مورد نظر شما وصل شدند و با استفاده از وسایل جانبی مورد استفاده در این نوع آسانسور، کابین را به سمت بالا یا پایین به حرکت در می‌آورند. در ادامه این مطلب از آسیا هیدرولیک قصد داریم که در خصوص آسانسور هیدرولیکی و قطعات آن صحبت کنیم تا با وسایل جانبی مورد استفاده در این محصولات آشنا شوید. آشنایی با قطعات آسانسور هیدرولیکی قطعاً در زمان خرید محصولات کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

 

خرید آسانسور هیدرولیک

 

بخش‌های مختلف آسانسور هیدرولیکی

آشنایی با آسانسور هیدرولیکی و قطعات آن به شما کمک می‌کند که در زمان انتخاب و خرید این محصولات بتوانید هوشمندانه تر عمل کنید. به یاد داشته باشید که قطعات مختلف مورد استفاده در آسانسور هیدرولیکی در شرایط مختلفی استفاده دارند، پس شما باید این قطعات را بشناسید و از سوی دیگر بتوانید درک کنید که در چه شرایطی از چه قطعاتی استفاده میشود و عملکرد آن قطعه در شرایط مورد نظر ما دقیقا چیست. در ادامه ما قطعات آسانسور هیدرولیکی را برای شما نام میبریم و در خصوص هر کدام توضیحات مختصری ارائه می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

 

جک هیدرولیک

میتوان گفت یکی از بخش‌های بسیار مهم و اساسی آسانسورهای هیدرولیکی، جک هیدرولیک است. این قطعات به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • جک Single Stage یا جک تک مرحله ای: این جک‌ها بسیار پرکاربرد هستند و هزینه کمی دارند.
  • جک Telescopic یا چند مرحله ای: در مواردی مانند حفر چاه که طول جابجایی زیاد است و از طرفی برای نصب جک محدودیت وجود دارد، از جک‌های چند مرحله ای یا تلسکوپی استفاده میکنند. معمولا این جک‌ها دارای دو نوع دو مرحله و سه مرحله ای هستند.

اجزاي اصلي جک هيدروليک عبارتند از: پیستون، صفحه نگهدارنده و سیلندر که در ادامه در مورد آنها صحبت میکنیم:

  • پیستون: استوانه ای است که داخل سیلندر قرار دارد و با اعمال تغییراتی در فشار باعث تامین نیروی محرکه برای حرکت کابین میشود. ساختمان این قطعات بسیار دقیق و بدنه آنها بسیار صیقلی است تا اصطکاک در روند کارها به حداقل برسد.
  • صفحات نگهدارنده (Plate): بسته به نوع جک این صفحه که معمولا ضخامت بالایی هم دارد در بخش زیرین جک قرار میگیرد و وظیفه آن انتقال فشارهای دینامیکی و استاتیکی وارد شده به کل سازه است.
  • سیلندر: استوانه ای که بخش خارجی جک را تشکیل میدهد سیلندر نام دارد. سطح داخلی سیلندر باد کاملا صاف و صیقلی باشد.

 

پاوریونیت

پاوریونیت یکی از بخشهای مهم آسانسور هیدرولیکی و قطعات آن است که وظیفه به حرکت درآوردن کابین را برعهده دارد. این جعبه فلزی محکم وسایل زیادی را درون و بیون خود جای داده است که عبارتند از: “موتور و پمپ هیدرولیک، شیرهای مختلف، محفظه روغن و سایر لوازم و تجهیزات” پاوریونیت‌ها معمولا دارای دو نوع مختلف هستند، نوع اول این تجهیزات به این صورت هستند که موتور بیرون از سطح روغن قرار دارد و در نوع دوم موتور را درون محفظه روغن جای داده اند. در ادامه نگاهی کوتاه به بخشهای مختلف پاوریونیت می‌اندازیم:

  • محفظه روغن: وظیفه این بخش که درون پاوریونیت است، کاهش نوسانات در حجم و فشار روغن است و همچنین از ایجاد سروصدای اضافه و جلوگیری از لرزش و تکان خوردن بخشهایی مانند لوله‌ها و اتصالات بوده است.
  • سوییچ فول لود: این نوع کلید در 65 یا 90 درصد فشار بار استاتیکی عمل میکنند و باعث غیر فعال شدن موتور می‌شوند.
  • سوئیچ اورلود: این نوع سوئیچ در شرایطی که بار بیشتر از 1 است فعال میشود.
  • سوئیچ فشار بالا: این سوئیچ‌ها در فشار یک چهارم برابر فشار استاتیکی فعال شده و باعث قطع شدن موتور میشوند.

 

موتور و پمپ هیدرولیکی

وظیفه این بخش به حرکت درآوردن پمپ روغن هیدرولیک است، این تجهیزات دارای انواع تک فاز و سه فاز هستند برای انتخاب این تجهیزات باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • اتصالات و سیستم تعلیق جک
  • تعداد و قطر سیلندر هیدرولیک
  • سرعت مورد نظر برای آسانسور هیدرولیک
  • مسافتی که کابین جابجا میشود.
  • ظرفیت کابین آسانسور

 

لوله انعطاف پذیر (Flexible Hoses)

لوله‌های انعطاف پذیری اصطلاح شلنگ‌های فشار قوی برای متصل کردن بخش‌های مختلف تجهیزات نسور هیدرولیکی به کار می‌روند و معمولاً در مکانهای استفاده می‌شوند که شما امکان لوله‌کشی دائمی ندارید. استفاده از لوله‌های انعطاف پذیری شیلنگ‌های هیدرولیکی به شما کمک می‌کند که بسیاری از ارتعاشات و نویز‌های ایجاد شده توسط سیستم را بگیرید. البته باید در نظر داشته باشید که این شلنگ‌ها باید در برابر شوک‌های مکانیکی، ضربات، دما و مواد شیمیایی مقاومت لازم را داشته باشند. پارامترهایی که در زمان خرید شیلنگ هیدرولیک باید در نظر داشته باشید عبارتند از: “دمای عملکرد، شعاع کمانش، تغییر طول، فشار تست، فشار پارگی و حداکثر فشار مجاز.

 

شیرهای هیدرولیکی

شیرهای هیدرولیکی که در بخش بالایی پاوریونیت قرار گرفته اند وظیفه کنترل عبور روغن به جک را برعهده دارند. البته باید این نکته بسیار مهم را به یاد داشته باشید که هر کجا نیاز به کنترل جریان روغن در جک‌های هیدرولیک داشته باشید باید از شیر استفاده کنید. انواع این محصول عبارتند از:

  • شیرهای کنترل

همانطور که از اسم آن پیداست با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان روغنی که به سمت سیلندر جریان پیدا می‌کند را با توجه به سرعت مورد نظر و سایر پارامترها تنظیم کنید.

  • شیرهای قطع و وصل

این شیرها معمولاً در مسیر خروجی تانک روغن قرار می‌گیرند تا در زمان سرویس‌دهی سیستم به توان به طور کلی جریان روغن را قطع کرد.معمولاً این شیرها توسط کارخانه تولید کننده مخزن و یا سیستم هیدرولیک مورد نظر شما نصب خواهد شد.

  • شیر سلونوئیدی اضطراری

این نوع شیر که معمولاً با یک باطری کار می‌کند در مواقع قطع شدن برق فعال شده و باعث می‌شود که کابین آسانسور هیدرولیکی مورد نظر شما به آرامی پایین بیاید. همچنین این شیرها دارای سیستم هستند که می‌توانید به صورت دستی نیز به آرامی کابین و جک را پایین بیاورید.

  • شیرهای تناسبی

روند کار به این صورت است که میزان جابجایی دریچه عبور روغن را کنترل کرده و به این صورت، حرکت سیلندر را کاهش و یا افزایش می‌دهد. این شیرها معمولاً دارای یک برد الکترونیکی هستند که به شما کمک می‌کند از راه دور و با دقت بالا میزان روغن مورد نظر خود را کنترل کنید.

  • شیر ایمنی

این نمونه شیر که به نام شیر ترکیدگی یا اطمینان نیز شناخته می‌شوند، از بخش‌های بسیار مهم یک جک‌هیدرولیک هستند. عملکرد این شیرها به صورتی است که حجم عبوری روغن مورد نظر شما را کنترل کرده و در صورتی که سرعت کابین بیش از حد باشد و یا شلنگ روغن مورد نظر شما پاره شده باشد، این شیر عمل کرده و باعث قطع شدن جریان روغن و توقف کابین می‌گردد.

 

روند فعال شدن این شیر‌ها بسته به نوع آنها و ساختار کلی سیستم شما متفاوت می‌باشند و می‌توانند از انواع روش‌های پنوماتیکی، مکانیکی، الکترونیکی، الکتریکی و البته هیدرولیکی استفاده کنند. روند کاری تمامی شیر هایی که در قسمت بالا معرفی کردیم به این صورت است که روغن به قسمت ورودی آنها وارد می‌شود و با توجه به فرمانی که توسط مدار تحریک صادر شده جریان خروجی شیر را می‌توان کرد.

 

لوازم و تجهیزات جانبی آسانسور هیدرولیکی

در ادامه این بخش ما سایر قسمت‌های آسانسور الکتریکی و قطعات آن را خدمت شما معرفی می‌کنیم، اما قبل از پرداختن به این تجهیزات باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که بسیاری از قطعات مختلف و تجهیزات جانبی مربوط به شرایط خاصی هستند. معرفی تمام قطعات آسانسور هیدرولیک به این موضوع بستگی دارد که شما چه استفاده برای آسانسور هیدرولیکی خود مد نظر دارید، آسانسور چه مسافتی را باید طی کند و چه وزنی را حمل خواهد کرد. در ادامه اصلی‌ترین لوازم و تجهیزات جانبی آسانسور هیدرولیکی را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

  • تجهیزات گرمایشی

در مناطق سردسیری و به خصوص در لحظات اولیه راه اندازی سیستم هیدرولیکی ممکن است که شیلنگ‌های هیدرولیک و روغن موجود در آن ۳ رد شده باشد و به همین صورت روند حرکتی آسانسور هیدرولیکی شما خراب شود. در چنین شرایطی از المنت‌های برقی برای گرم کردن روغن استفاده می‌شود.

  • مدار قدرت

در آسانسورهای الکتریکی که وزن زیادی را در مسافت بالا جابجایی می‌کند باید از موتورهای سه فاز استفاده کرد و راه اندازی این الکتروموتور‌ها نیازمند مدار قدرت مناسب مانند ستاره مثلث است تا بتوان از آنها نهایت بهره برداری را کرد.

  • تابلو فرمان

استفاده از تابلو فرمان به شما اجازه میدهد که راحت‌تر بخشهای مختلف سیستم آسانسور هیدرولیکی خود را کنترل کنید.

  • صداگیر

مورد استفاده برای کاهش آلودگی صوتی سیستم

  • ترموستات روغن

این بخش دمای روغن را کنترل میکند.

  • سیستم خنک کننده

این بخش در شرایطی که حرارت سیستم و به خصوص موتور بیش از حد میشود فعال میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *