کاربرد استفاده از بالابر صنعتی

آسانسور آسیا هیدرولیک

کاربرد استفاده از بالابر صنعتی، در دنیای پیشرفته و ماشینی امروز بسیار گسترده و متنوع می‌باشد. همان‌ طور که از نام این ماشین آلات مشخص است برای بالا بردن و بلند کردن اشخاص و کالا‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. بالابر‌های صنعتی نسبت به کارایی و مقاومتی که دارند بسیار کم هزینه هستند و نقش آن‌ها در فعالیت‌های صنعتی و تعمیرات، پر‌ رنگ است. بسیاری از فعالیت‌هایی که با بالابر‌های صنعتی انجام می‌شوند می‌توانند بدون کمک این ماشین‌ها و به دست تکنسین‌ها و کارگران نیز انجام شوند اما موضوع این است که بالابر‌های صنعتی، سرعت و ایمنی کار را بالا‌تر می‌برند و از میزان خستگی انسان‌ها می‌کاهند. حالا در ادامه این مطلب می‌خواهیم انواع کاربرد بالابر صنعتی را نام ببریم.

 

نصب و پشتیبانی آسانسور هیدرولیک

 

انواع بالابر صنعتی

انواع بالابر صنعتی بر اساس ظاهر و نوع کاربرد بالابر مشخص می‌شود. معمولاً یک بالابر صنعتی از  سیلندر‌های هیدرولیکی ساخته شده است که این سیلندر‌ها، بازو‌های بالابر را حرکت می‌دهند و اشیاء یا اشخاص را بالا می‌برند یا بلند می‌کنند. بنابراین می‌توانیم بگوییم که بالابر صنعتی دارای سیلندر‌های هیدرولیکی، بازو‌های آکاردئونی یا ساده و سکو یا کابین امن است. کاربرد بالابر صنعتی بر اساس ظاهر و قدرت بالابر متفاوت است که در ادامه می‌خواهیم تعدادی از کاربرد‌های بالابر صنعتی را نام ببریم.

 

کاربرد بالابر صنعتی در ساختمان سازی

کاربرد بالابر صنعتی در ساختمان سازی، یکی از مواردی معمول است که بار‌ها در شهر‌ها و محیط‌های صنعتی شاهد آن بوده‌اید. بالابر‌های صنعتی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند بالابر مفصلی یا بالابر بوم دار تلسکوپی هستند. در بسیاری از مواقع وقتی که ساختمان چندین طبقه است و تمرکز کار در طبقه‌های بالا است، بالابر‌های صنعتی با انتقال نیروی کار یا اشیای مورد نیاز می‌توانند در زمان صرفه جویی کنند. البته توجه داشته باشید که بالابر‌های تلسکوپی می‌توانند ظرفیت‌های بالایی را حمل کرده و به ارتفاع مورد نظر برسانند.

 

از طرفی بالابر‌های مفصلی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز، دارای مزایایی می‌باشند برای مثال بالابر‌های مفصلی می‌توانند در زوایا و گوشه‌های مختلف ساختمان یا برج، افراد و اشیاء را بالا ببرند همچنین بالابر‌های مفصلی می‌توانند بر روی زمین ناهموار هم، مستقر شوند. یکی از مهم‌ترین نکات در استفاده از بالابر‌های صنعتی در ساختمان سازی، مربوط به مهارت اپراتور بالابر می‌باشد. زیرا در چنین محیط‌هایی ممکن است سیم‌های برق یا موانع دیگری در ارتفاع وجود داشته باشند که اپراتور با تجربه، از بروز حوادث احتمالی جلوگیری می‌کند.

کاربرد بالابر صنعتی در تعمیرات هواپیما

کاربرد بالابر صنعتی در تعمیرات هواپیما سابقه‌ای به اندازه قدمت هواپیما دارد. از آنجایی که ارتفاع هواپیما‌های مسافربری زیاد است، تکنسین ها، مهندسان، تعمیرکاران و … نمی‌توانند به راحتی به نقاط مختلف دسترسی پیدا کنند. برای همین استفاده از بالابر تک نفره در این موارد بسیار رایج است. شخص به همراه ابزار مورد نیاز در کابین تک نفره قرار می‌گیرد و تا نقطه مورد نظر در کنار هواپیما، بالا می‌رود. هیچ وسیله دیگری نمی‌تواند جایگزین بالابر تک نفره در تعمیرات و بازرسی هواپیما باشد.

 

 

کاربرد بالابر صنعتی در نگهداری کابل‌های برق

کاربرد بالابر صنعتی در نگهداری کابل‌های برق، چراغ‌های راهنمایی، ترانس‌های فشار قوی و … مورد بعدی است که به آن می‌پردازیم. معمولاً بالابر‌های صنعتی که در تعمیرات و نگهداری سیم‌های برق و تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرند تک نفره می‌باشند. البته گاهی کابین بالابر بزرگ‌تر است که دو نفر تکنسین هم می‌توانند در آن قرار بگیرند.

 

کاربرد بالابر صنعتی در برنامه‌های هنری

کاربرد بالابر صنعتی در برنامه‌های هنری یکی از کاربرد‌های غیر معمول است. اساساً هیچ بالابر صنعتی برای برنامه‌های هنری ساخته نشده ولی از چندین دهه قبل، بسیاری از خوانندگان در برنامه‌های کنسرت، با استفاده از بالابر‌های صنعتی، ایده‌های جالبی برای ورود به جمعیت پیاده‌سازی کرده‌اند. اغلب بالابر‌های صنعتی که در کنسرت‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند از نوع آکاردئونی می‌باشند. برخی از این بالابر‌ها به صورت خاص برای خواننده طراحی شده به شکلی که کابین آن شبیه به استیج کوچکی می‌باشد.

 

کاربرد بالابر صنعتی در حفظ امنیت

کاربرد بالابر صنعتی در حفظ امنیت یکی از دیگر از موارد غیر معمول در استفاده از بالابر‌های صنعتی است. در مکان‌هایی که تجمع مردم زیاد باشد ارگان‌های انتظامی یا پلیس، با استفاده از بالابر‌ها، کنترل اوضاع را بدست می‌گیرند. از ارتفاع بالاتر، جمعیت قابل مشاهده است و اگر مشکلی پیش بیاید، پلیس سریع‌تر متوجه خواهد شد.

 

کاربرد بالابر صنعتی در نورپردازی

کاربرد بالابر صنعتی در نور پردازی استادیوم‌های ورزشی رو باز یکی دیگر از موارد استفاده بالابر‌های صنعتی است. البته گاهی غیر از نورپردازی، داور می‌تواند در کابین بالابر قرار گرفته و بر زمین بازی، تسلط بیشتری داشته باشد.

 

کاربرد بالابر صنعتی در شستشوی پنجره

کاربرد بالابر صنعتی در شستشوی پنجره‌های برج‌های بلند، بسیار رایج است. این بالابر‌های تک نفره یا دو نفره از نوع تلسکوپی می‌باشند که تا ارتفاع زیادی بالا می‌روند. معمولاً برای شستشو و تعمیر پنجره‌های برج‌های بلند، از بالابر‌های صنعتی استفاده می‌شود.

 

کاربرد بالابر صنعتی در تعمیرات مراکز تجاری

کاربرد بالابر صنعتی در تعمیرات مراکز تجاری که دارای سقف‌های بلند هستند یا لوستر‌های بزرگی در آن‌ها نصب شده است، مورد بعدی است که به بررسی آن می‌پردازیم. بالابر‌های صنعتی که در تعمیرات مراکز تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع آکاردئونی یا سیزرز هستند. این بالابر‌های صنعتی با انرژی برق کار می‌کنند و چون آلودگی زیستی مانند دود ندارند برای فضا‌های بسته پاساژ و مراکز تجاری مناسب می‌باشند.

 

کاربرد بالابر صنعتی در نگهداری درختان و چیدن میوه

کاربرد بالابر صنعتی در نگهداری درختان و چیدن میوه، مورد آخر در کاربرد بالابر‌های صنعتی می‌باشد. این بالابر‌ها کوچک و متحرک هستند به صورتی که می‌توانند در زمین‌های ناهموار و راه‌های باریک باغ‌های میوه حرکت کنند.

با بررسی انواع بالابر‌های صنعتی و کاربرد‌های مختلفی که برای هر کدام نام بردیم، متوجه شدیم که در دنیای امروز استفاده از بالابر‌ها نقش بسیار مهمی دارد. در شهر‌های بزرگ که دارای برج‌ها بلند و سیستم سیم کشی برق پیچیده‌تری می‌باشند، استفاده از بالابر‌ها نقش پر رنگ‌تری نیز پیدا می‌کند. نکته بسیار مهم در استفاده از بالابر‌ها، مهارت اپراتور آن است. یک اپراتور با تجربه با رعایت اصول ایمنی از حوادث احتمالی جلوگیری کرده و کار‌ها را در زمان کمتری به انجام می‌رساند. امیدواریم که این مطلب درباره کاربرد انواع بالابر‌های صنعتی برای شما مفید واقع شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *