آسانسور و انواع درب آن

آسیا هیدرولیک

درب آسانسور‌ها یکی از بخش‌ های بسیار مهم این تجهیزات است که در زمان نصب و استفاده از آسانسور نقش بسیار مهمی ایفا می‌‌ کند. در صورتی که در زمان نصب درب آسانسور بی‌دقتی یا سهل انگاری رخ بدهد، نتیجه نهایی کار اصلاً مناسب نخواهد بود، حتی می‌‌ تواند خسارات جانی و مالی فراوانی برای شما به همراه داشته باشد. وظیفه اصلی درب آسانسور تامین امنیت مسافران و قطع کردن دسترسی افراد درون آسانسور به قسمت‌ های خطرناک بیرون آسانسور است. معمولاً در تمامی انواع آسانسور دو درب اصلی وجود دارد که یکی از آنها درب کابین و دیگری درب طبقه است. همانطور که از نام درب طبقه می‌‌ توانید بفهمید، آنها را درون هر طبقه و ایستگاه آسانسور نصب می کنند. همچنین درب های کابین نیز بخشی از کابین شما به حساب می‌‌ آیند. در ادامه این مطلب بیشتر در خصوص درب‌ های آسانسور صحبت خواهیم کرد و اطلاعات مفیدی را در این زمینه با شما در میان می‌‌ گذاریم.

 

فروش درب لولایی آسانسور

انواع درب آسانسور

در بخش بالا نیز گفتیم که دو نوع کلی در برای آسانسورها وجود دارد که در ادامه آنها را خدمت شما معرفی میکنیم:

 

●        درب کابین

تعداد درب‌ های کابین در هر سیستم آسانسور به تعداد ورودی و خروجی کابین آسانسور موردنظر بستگی دارد. به این صورت که در ساختمان های معمولی فقط یک درب کابین وجود دارد و این درب فقط زمانی که آسانسور به ایستگاه رسیده و کاملاً توقف کند باز می‌‌ شود. در ضمن در زمان حرکت این درب به صورت اتوماتیک بسته شده و فضای داخلی کابین را از فضای بیرون آسانسور که بسیار خطرناک است، جدا می‌‌ کند تا امنیت مسافران تامین شود. بخش‌ های مختلف درب کابین عبارتند از: ” سیل درب، لته، چارچوب، قرقره، تسمه، موتور سردرب، کنتاکت و کفشک‌ها ”

 

●        درب طبقات

این درب‌ ها که بین چاه آسانسور و ایستگاه طبقه واقع شده‌ اند، وظیفه دارند که دسترسی افراد حاضر در طبقات را به بخش داخلی آسانسور محدود کنند و به این صورت از بروز خطراتی مانند سقوط بر روی  چاه آسانسور یا برخورد با کابین جلوگیری نمایند. این درب‌ها صرفاً زمانی باز می‌‌ گردند که کابین در طبقه مورد نظر شما ایستاده و درب کابین برای خروج و ورود مسافرها باز شده باشد. این درب‌ ها دارای انواع مختلفی هستند که در شرایط گوناگون بسته به موارد نیاز شما مورد استفاده قرار می‌‌ گیرند.

 

البته درب‌های آسانسور‌ها را بر اساس نوع کارکرد آنها نیز دسته بندی می‌‌ کنند، این دسته بندی‌ها عبارتند از:

 

●        درب نیمه اتوماتیک آسانسور

این درب‌ها برای باز و بسته شدن به فشار دست مسافران نیاز دارند و در بیشتر موارد به عنوان درب طبقه مورد استفاده قرار می‌‌ گیرند. روند استفاده از آنها چنین است که درب طبقه بعد از رسیدن کابین و باز شدن درب آن، توسط مسافران باز می‌ گردد.

  • درب اتوماتیک آسانسور: برای درب های کابین و یا درب طبقه می توانید از درب های اتوماتیک استفاده کنید. محصولاتی که از نوع سانترال و یا تلسکوپی هستند، از نظر باز و بسته شدن متفاوت‌اند. به گونه‌ای که درب های سانترال از وسط به کناره‌ ها باز شده و درب‌ های تلسکوپی از یک سمت باز یا بسته می شوند.

 

انواع درب آسانسور از لحاظ نوع باز و بسته شدن

از نظر باز و بسته شدن درب‌ های آسانسور به چهار دسته کلی تقسیم می‌‌شوند که عبارتند از:

 

●        درب‌ های عمودی

این نوع در بیشتر در آسانسورهای مخصوص باربری مورد استفاده قرار می‌‌ گیرند، برای باز یا بسته شدن به صورت عمودی حرکت می‌ کنند. این درب‌ ها دارای دو نوع اتوماتیک و دستی می‌‌ باشد.

 

●        درب کپسولی آسانسور

این نمونه درب فقط از یک طرف باز یا بسته می شود. برای نصب این درب‌ ها سه قاب در بخش بالایی در نظر گرفته می‌ شود که در هنگام باز و بسته شدن به صورت کشویی روبروی هم قرار خواهند گرفت. این درب نسبت به سایر نمونه‌ ها از سرعت بهتری برخوردار است.

 

●        درب لولایی آسانسور

نمونه‌ های لولایی قدیمی ترین انواع درب مورد استفاده برای آسانسور هستند. این محصولات بیشتر در آسانسورهایی که فضای کوچکی دارند و کاربرد آنها محدود است مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این درب‌ ها در عرض‌ های بین ۸۰ تا ۹۰ سانتیمتر تولید و وارد بازار می‌‌ شوند. معایب این درب‌ها عبارتند از: «سخت بودن استفاده از آن‌ ها برای سالمندان و کودکان و افراد معلول، زمان بر بودن عملیات باز یا بسته شدن درب، سخت بودن روند باز کردن درب، بسته شدن راهرو بعد از باز کردن درب آسانسور»

 

●        درب های سانترال آسانسور

ساختار این درب به شکلی است که از دو لنگه جدا از هم تشکیل شده است و در زمان بسته شدن این لنگه ها کاملاً در کنار هم قرار خواهند گرفت. همچنین در زمان باز شدن درب یکی از قسمت‌ ها به سمت راست و بخش دیگر به سمت چپ حرکت می‌ کند و قسمت میانی درب باز می‌ شود. یکی از اصلی ترین معایب درب‌ های سانترال این است که اگر در روند کار چشمی درب آسانسور مشکلی به وجود بیاید، عملکرد درب آسانسور نیز مختل خواهد شد. البته این محصولات مزایایی هم دارند که عبارتند از: «سرعت باز یا بسته شدن کم، طراحی زیبا که باعث افزایش زیبایی کابین شما خواهد شد، اشغال کردن فضای کمتر نسبت به سایر محصولات مشابه.»

 

تجهیزات و قطعات استفاده شده در انواع درب آسانسور

تجهیزات مورد استفاده در درب های آسانسور‌ بسته به نوع درب می‌ تواند متفاوت باشد. همچنین در برخی موارد مشاهده می‌ کنیم که قسمت‌ های مختلف مربوط به درب از سایر بخش‌ های سیستم آسانسور جدا هستند. در ادامه این بخش ما تجهیزات و قطعات استفاده شده در درب آسانسور را خدمت شما معرفی می‌‌کنیم:

 

●        مگنت

این قطعه برای افزایش ایمنی درب آسانسور مورد استفاده قرار می‌‌ گیرد. روند کار آن چنین است که وقتی کابین به طبقه مورد نظرتان می‌‌ رسد، بر روی یک قطعه مگنت فشار وارد کرده و همین باعث ارسال فرمان باز شدن درب می‌‌ شود.

 

●        دیکتاتور

این قطعه کمک می‌‌ کند که در با سایر قسمت‌ های کابین برخورد شدید نداشته باشد. استفاده از آن حرکت نرم و بدون دردسر درب آسانسور را به همراه خواهد داشت.

 

●        کفشک

کفشک‌ ها در پایین و یا بالای کابین و در امتداد ریل قرار می‌‌ گیرند. وظیفه آنها هدایت درب برای باز یا بسته شدن است و دارای انواع مختلفی مانند کفشک ثابت، غلتکی و یا لغزشی هستند.

 

●        سنسور

وظیفه سنسور این است که تشخیص دهد آیا شخص یا شئ جلوی درب آسانسور و یا لای در وجود دارد یا خیر. این محصولات در دو نوع پرده‌ ای و نقطه‌ ای در بازار موجود می‌‌ باشد.

 

برای انتخاب انواع مختلف درب آسانسور شما باید این مورد را به یاد داشته باشید که حتماً با افرادی که در این زمینه تخصص کافی دارند مشورت کنید. این گونه می‌‌ توانید خریدی مطمئن و هوشمندانه داشته باشید. متخصصین ما در سایت آسیا هیدرولیک آماده‌ اند که مشاور‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند، پس با ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *